De Zweedse snoepfabrikant Cloetta, met vestigingen in het Nederlandse Oosterhout en het Belgische Turnhout, gaat gebruikmaken van de Food & Beverage-cloudoplossing van bedrijfssoftwareleverancier Infor. De maker van onder meer Lonka, Red Band, Venco en King implementeert de software naar verwachting in 2021 en wordt dan gebruikt door zo’n zeshonderdvijftig werknemers.
Met acht productiefaciliteiten in vijf landen, bedient Cloetta markten in Nederland, België, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een van de typische eigenschappen van de zoetwarensector waarin Cloetta opereert, is volgens de onderneming dat de meeste aankopen impulsief en ervaringsgericht zijn. Minutieus inzicht in de vraag, en het waarborgen van kwaliteit is daardoor een essentiële voorwaarde voor succes, aldus de snoepjesmaker.
Moderne snoepwinkel
Cloetta kende Infor al en gebruikt al jarenlang de erp-oplossing Infor M3. Nu stapt de fabrikant over op de Infor CloudSuite Food & Beverage. Dat is de software-as-a-service (saas)-oplossing op basis van Infor M3. Deze versie biedt meer functionaliteit, onder meer bij aspecten als kwaliteitscontrole, receptuurbeheer en traceerbaarheid, en is flexibeler in gebruik. Ook maakt de keuze voor de multi-tenant cloudarchitectuur deel uit van de it-moderniseringsstrategie van Cloetta.
‘Om aan de behoeften van onze markt te kunnen voldoen, is het noodzakelijk dat we de flexibiliteit hebben om snel te reageren op trends, zodat we kunnen inspelen op nieuwe kansen en uiteindelijk de verkoop kunnen maximaliseren’, vertelt Per Svensson, it-directeur van Cloetta. Hij geeft aan door over te stappen op een moderner, gedigitaliseerd platform meer kansen te zien voor innovatie en het vergroten van het marktaandeel.