Betere voetbalprestaties door de inzet van algoritmes. Met die doelstelling beginnen Linkit en voetbalclub FC Utrecht een innovatielab. Eerder deed de ict-dienstverlener zoiets voor de Canadese nationale schaatsploeg en bij andere sporten, zoals cricket.
Het innovatielab is gebaseerd op een tool die Linkit eerder ontwikkelde. Deze meet de prestaties van de voetballers op meerdere gebieden. Aan de hand van algoritmes en machine learning worden wedstrijden en spelers geanalyseerd.
Ook gebruikt FC Utrecht de technologie om de individuele trainingsschema’s te optimaliseren, zodat ze zo fit mogelijk zijn zonder risico van blessures. Het lab wordt bovendien ingezet bij het scouten van talentvolle spelers. Data geven inzicht in hun mogelijke potentie.
Verenigde Staten
Toepassing van data in de sport staat in Nederland in de kinderschoenen, aldus Linkit-directeur Bert Peters. Volgens hem zijn ze in de VS veel verder. ‘Daar hebben ze allang bewezen dat het werkt. Het slim toepassen van data kan sportclubs naar grote hoogte tillen.’ Peters wijst erop dat de waarde van grote sportclubs aldaar de afgelopen tien jaar steeg van gemiddeld veertig tot achthonderd miljoen.
De tool geeft inzicht, maar er zijn nog veel meer factoren van belang bij voetbal, benadrukt hij. ‘Een algoritme leert je niet voetballen en geeft ook geen inzicht in de persoonlijkheid van spelers.’ Een trainer blijft dus nodig, meent Peters.
Linkit is een Utrechtse ict-dienstverlener met ruim honderd klanten en ruim duizend medewerkers. De bedrijfsnaam prijkt de komende twee voetbalseizoenen op de tenues van Jong FC Utrecht en de FC Utrecht Academie. T-Mobile is de hoofdsponsor van de club en de teams.