De investeringen in fintech, technologische vernieuwing voor banken en financiële instituten, zijn in de eerste zes maanden van dit jaar wereldwijd fors gedaald. In het eerste halfjaar van 2020 werd voor een bedrag van 21,6 miljard euro in fintech geïnvesteerd. In de eerste zes maanden van 2019 was dat 33,3 miljard euro.
De cijfers komen uit de ‘Pulse of Fintech’, een halfjaarlijks onderzoeksrapport van consultantsbureau KPMG. Vergeleken met het tweede halfjaar van vorig jaar is de daling nog forser. In die periode werd wereldwijd 93,7 miljard euro in fintech gepompt.
Ook in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) daalden de investeringen, van 7,1 miljard euro in het eerste halfjaar van 2019 tot net geen vier miljard in de eerste zes maanden van 2020. Ook hier is het verschil met de tweede helft van 2019 spectaculair. Toen was de totale investering 45,1 miljard euro.
‘Opvallend is de rol van challenger-banken in Europa’, zegt Nienke Wichers Hoeth, fintech-partner bij KPMG. ‘N26 (Duitsland), Revolut (VK), Klarna (Zweden), Starling Bank (VK) en Qonto (Frankrijk) waren goed voor vijf van de tien grootste deals in Europa. Challenger-banken komen in de belangstelling van investeerders omdat zij in toenemende mate opschalen en meer concurrerend worden, niet alleen in Europa, maar ook wereldwijd. Het is dan ook logisch dat Revolut en N26 in navolging van Klarna de Amerikaanse markt hebben betreden.’
Uit rapport blijkt dat Covid-19 een stevige uitdaging vormt voor fintechs in heel Europa. Wichers Hoeth: ‘Met name voor beginnende bedrijven met minder liquiditeit is dat zo. De pandemie creëert echter ook kansen omdat het digitale gedrag van consumenten totaal veranderd is. De vraag naar digitale tools, producten en diensten is fors gestegen en dat biedt goed gekapitaliseerde fintechs talloze nieuwe mogelijkheden. Toch zullen de komende zes maanden moeilijk zijn en zullen startups sterk afhankelijk zijn van de tijd die de economie nodig heeft om te herstellen van Covid-19.’
Winnaars en verliezers
Er zullen in de nasleep van de pandemie dan ook winnaars en verliezers zijn omdat de inspanningen om Covid-19 te beheersen, hebben geleid tot een aanzienlijke verschuiving in het gedrag van consumenten en bedrijven. ‘Het gevolg is dat bedrijven in toenemende mate investeren in fintech, niet alleen in klantgerichte, digitale technologieën, maar ook in mogelijkheden om hun kosten beheersen en api- and open data-gerelateerde oplossingen om sneller op veranderingen te kunnen reageren’, zegt Wichers Hoeth. ‘Om marktaandeel te winnen en klanten beter van dienst te kunnen zijn, zullen volwassen fintechs zich blijven uitbreiden naar aangrenzende gebieden. Nu veel beginnende fintechs moeite hebben om langlopende financiering aan te trekken, zal de komende periode ook een toenemende consolidatie onder fintechs te zien zijn. Opportunistische investeerders zullen daarbij op zoek gaan naar aantrekkelijke deals.’
Daarnaast zullen overheden over de hele wereld hun aandacht blijven richten op regelgeving, of het nu gaat om de privacy van klanten, open banking of de uitgifte van nieuwe licenties. Hoewel veel regelgeving in principe bedoeld is om consumenten te beschermen, zullen de regels ook aangewend worden om fintech-investeringen en sectorgroei te stimuleren.