De Covid-19-pandemie heeft een ongekende impact gehad op alle aspecten van ons dagelijks leven. In het bedrijfsleven heeft het de overgang naar werken op afstand versneld. Daarnaast heeft het geleid tot een nieuwe houding ten opzichte van de manier waarop mensen hun werk doen.
Plotseling hadden organisaties geen andere keuze dan een volledig extern personeelsbestand te ondersteunen. Om de productiviteit op peil te houden, moesten ze wel gebruikmaken van oplossingen zoals videoconferentie-oplossingen of multi-experience-samenwerkingsplatforms.
Dit soort oplossingen heeft organisaties in staat gesteld de communicatiekanalen tussen teams open te houden. Dit is cruciaal voor het behoud van de bedrijfscontinuïteit in de snel veranderende omgeving waarin we ons bevinden. Vanwege de pandemie neemt het aantal veranderingen binnen bedrijven rap toe. Daarom is het cruciaal dat organisaties wendbaar en flexibel kunnen blijven om zich aan te passen aan eventuele nieuwe veranderingen. Cloud-communicatie is de sleutel tot het bereiken van dat doel.
Cloud-communicatie brengt tal van voordelen met zich mee, zoals lagere kosten, flexibele schaalbaarheid en naadloze integratie van apps. Door nieuwe manieren van werken en de behoeften van de moderne, mobiele werknemer te ondersteunen, kan cloud-communicatie bijdragen aan zakelijk herstel na de Covid-19-crisis.
Mkb helpen bij wederopbouw
Doordat zij over minder middelen beschikken dan grote ondernemingen, worden kleine en middelgrote ondernemingen aanzienlijk getroffen door de Covid-19-pandemie. Door een cloud-communicatiesysteem te gebruiken, kunnen ze echter weer de nodige flexibiliteit krijgen om het hoge tempo van het bedrijfsleven bij te houden. Bovendien kunnen ze daarmee hun productiviteit verhogen om eventuele verliezen goed te maken.
Tegenwoordig verwachten werknemers dat ze overal kunnen werken – op dit moment is dat vooral vanuit huis. Maar in toenemende mate werken mensen ook weer vanuit kantoren, klantlocaties, treinen en café’s. Zonder eenduidige communicatie en samenwerking kan informatie verloren gaan en missen werknemers belangrijke berichten. Ook kunnen pogingen om de verliezen die het bedrijf tijdens de pandemie heeft geleden weer op te bouwen, zinloos worden. Met cloud-oplossingen kunnen werknemers echter naadloos een grote verscheidenheid aan digitale touchpoints en zakelijke apps integreren op een enkel platform. Dit soort oplossingen zorgen vaak ook voor probleemloze communicatie en samenwerking door bellen, messaging, videoconferencing, bestanden delen en analyses te combineren.
Dit is belangrijk omdat iedere individuele medewerker onvermijdelijk zijn eigen voorkeuren heeft als het aankomt op applicaties voor communicatie en projectmanagement. Om een optimale werkomgeving te creëren, moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze hun medewerkers uitrusten met de juiste tools die voldoen aan hun behoeften en verwachtingen. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat kleine bedrijven met een hoge mate van digitale betrokkenheid goed presteerden op de belangrijkste punten. Ze behaalden twee keer zoveel omzet per werknemer, waardoor de omzet met bijna veertig procent toenam en de naamsbekendheid met iets meer dan dertig procent.
Sleutel
Technologie – met name communicatietechnologie – is de fundamentele factor die niet alleen het werken op afstand mogelijk maakt, maar ook zorgt voor zakelijk succes na de pandemie. Het is de sleutel die ervoor zorgt dat werknemers in contact kunnen blijven met elkaar. Maar ook waardoor ze kunnen blijven samenwerken en de bedrijfsdoelstellingen kunnen blijven nastreven, ongeacht waar ze zich bevinden of welk apparaat ze gebruiken.
Met minder middelen dan grote ondernemingen moeten kleine tot middelgrote bedrijven hun investeringen in communicatietechnologie zorgvuldig uitvoeren. Door te kiezen voor de cloud kunnen deze bedrijven wendbaar blijven en zich snel aanpassen aan nieuwe veranderingen die op hun pad komen – dat is de sleutel tot succes op lange termijn.