De eerste testvlucht van de Flying-V, het nieuwe experimentele vliegtuig waar de TU Delft aan werkt, heeft bemoedigende resultaten opgeleverd. De initiatiefnemers noemen de vliegproef van het 22,5 kg wegende en drie meter brede schaalmodel succesvol. Een volgende stap voor het team is om de tijdens de vlucht verzamelde gegevens te gebruiken voor een aerodynamisch (software) model van het vliegtuig. Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimulator voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voorbereiden voor verdere vliegproeven.
Onlangs reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar een vliegbasis in Duitsland voor de eerste echte testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuigontwerp. Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van uitgebreide windtunneltests en een serie grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren. Zo kon een indruk worden verkregen van de vliegeigenschappen.
Projectleider Dr. Roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs brachten het schaalmodel van de Flying-V voor de vliegproeven naar een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland. Ze konden daar samen met een team van Airbus werken. Het lukte de dronepiloot op te stijgen en een aantal testmanoeuvres uit te voeren. Toen de accu’s bijna leeg waren, kon goed worden geland. Vos: ‘Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt.’ De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld.
Volgens Vos is het testen van nieuwe technologie nooit eenvoudig. Zijn team had een uitdagende week waarin het zwaartepunt van het vliegtuig moest worden veranderd. Ook was het nodig de antenne te repareren om de telemetrie te verbeteren. Ook liet het huidige ontwerp nog steeds te veel ‘Dutch roll’ zien. Dit zijn wiebelingen, waardoor de landing vrij ruw verloopt.
Computerberekeningen
De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het ontwerp van het vliegtuig integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een spectaculaire V-vorm ontstaat. Computerberekeningen hebben voorspeld dat de verbeterde aerodynamische vorm en het verminderde gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20 procent zal verminderen in vergelijking met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.
KLM is sinds 2019 partner in het project. Mede dankzij hun ondersteuning heeft het projectteam dit schaalmodel kunnen bouwen. Het werd voor het eerst gepresenteerd bij het 100-jarig bestaan van KLM in oktober 2019. Inmiddels zijn diverse business partners bij het project betrokken, waaronder Airbus. De vliegtests zijn ook in samenwerking met Airbus tot stand gekomen.
De partners werken samen aan een onderzoeksplan om het concept verder uit te werken. De volgende stap is de Flying-V te voorzien van een duurzame voortstuwing. Het ontwerp lijkt zeer geschikt voor het vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine.