Futurewhiz uit Amsterdam, eigenaar van de online leerplatformen Squla en WRTS, neemt zijn Duitse evenknie Scoyo over. Zo krijgt het bedrijf toegang tot zeven miljoen Duitse basisscholieren en onderbouwscholieren van de middelbare school. Scoyo, dat zijn naam behoudt, voegt haar lokale educatieve content toe aan het Squla-platform op mobiel/web voor thuis en op school. Net als in Nederland en Polen kunnen Duitse kinderen, ouders en leerkrachten straks online aan de slag met de schoolstof.
Squla claimt in Nederland en Polen marktleider te zijn bij het verstrekken van aanvullend onderwijs. In Nederland spelen en oefenen zo’n 180.000 kinderen vanuit huis en meer dan 600.000 via hun basisschool met Squla. Via Scoyo denkt het moederbedrijf Futurewhiz met het Squla-platform een vliegende start in het Duitse onderwijs te kunnen maken. Over de overnameprijs is geen mededeling gedaan.
Scoyo behoort tot de top drie van onderwijsplatformen in Duitsland voor klas 1 tot en met 7 met quizzen, filmpjes, testen en educatieve spelletjes die zijn afgestemd op het type school, het schoolniveau en het curriculum van scholen in de zestien verschillende Duitse deelstaten.
Serge Bueters, algemeen directeur van Futurewhiz: ‘Squla voegt een aantal extra mogelijkheden toe aan de huidige Scoyo-leeromgeving. Zo is het Squla-leerplatform veel omvangrijker, bestaat Squla uit een app en een webomgeving en geeft het bovendien overzicht in leerrendement voor ouders en leerkrachten. Deze laatste groep krijgt bovendien een eigen online omgeving, speciaal voor leerkrachten. Scoyo is, net als Squla in Nederland, gratis in de klas te gebruiken. Voor thuisgebruik betalen ouders een vast bedrag per maand voor hun schoolgaande kinderen.’
Edtech
Bueters: ‘Het gratis gebruik van Scoyo in de klas past bij onze doelstelling dat we ieder kind de mogelijkheid willen geven om te groeien. Dus ook de kinderen die thuis niet de middelen hebben om een maandabonnement te betalen.’
De directeur van het edtech-bedrijf realiseert zich dat de situatie in Duitsland anders is dan in Nederland, waar vrijwel iedereen op school en thuis snel internet heeft en voldoende beschikking over benodigde hardware zoals pc’s of tablets. ‘Duitsland zit wat dat betreft nog niet op het niveau van Nederland. Maar door de coronacrisis is ook in Duitsland het besef doorgedrongen dat het belangrijk is om de slag naar digitaal onderwijs te maken. Dat in combinatie met de groeiende behoefte aan onderwijs op maat, mede door volle klassen en een tekort aan leraren, is een belangrijke reden dat we nu hebben besloten om Scoyo over te nemen,’ legt Bueters uit.