Online videovergaderen en andere manieren van virtuele samenwerking krijgen in Nederland een extra impuls, nu al ruim zestig grote werkgevers met 450.000 medewerkers zich hebben verenigd in de coalitie Anders Reizen. Hun streven is de CO2-uitstoot in 2030 te halveren door medewerkers minder laten reizen. Betrokken bedrijven willen vooral het aantal zakenvluchten verminderen. Bij ict-dienstverlener CGI Nederland wordt elke vliegreis door ceo Dirk de Groot persoonlijk beoordeeld. Zo wordt er voor het vliegen een extra drempel gecreëerd.
Met het doel onnodig vliegen te verminderen heeft Anders Reizen samen met Natuur & Milieu ‘De Vliegwijzer’ gelanceerd. Daarin staan de mogelijkheden opgesomd om het zakelijk reizen te verduurzamen. Werkgevers hebben veel opties zoals het gebruik van tools voor videovergaderen om de CO2-uitstoot terug te brengen. Covid-19 heeft aangetoond dat virtueel samenwerken heel goed kan. Volgens Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu, zijn werknemers hier veel positiever over dan voor de Coronacrisis.
Tot de ondernemingen die online ommunicatie bevorderen om het aantal vluchten te verminderen, behoren ABN Amro, Accenture, Arcadis, ASR. en PwC. ABN Amro heeft volgens procurement consultant Eva Warmerdam de afgelopen (corona)periode ‘minimaal tot niet gevlogen’. Bij ASR wordt alleen gevlogen als een reis van toegevoegde waarde is. Het devies is: vliegen als het moet en de trein als het kan.
Trein
Om tot maatregelen te komen analyseert PwC reisdata. Het reisgedrag van medewerkers wordt uitgebreid onderzocht. PwC berekent als echte accountant de financiële en niet-financiële impact. Een van de maatregelen was dat haar medewerkers voortaan geen vliegreizen meer naar Parijs en Frankfurt en alle tussengelegen stations mogen maken. Standaard wordt eersteklas met de trein gereisd. Google Meet is als standaardoptie in de agenda’s geplaatst, meldt Wineke Haagsma, directeur duurzaamheid bij PwC. Ook is een CO2-dashboard in ontwikkeling om medewerkers en projectleiders meer inzicht te verschaffen bij reisbeslissingen. Volgens Haagsma kunnen veel vliegreizen worden vervangen door een videomeeting. Covid-19 heeft aangetoond dat dit heel wel kan. Haagsma verwacht dat dit leidt tot structureel ander gedrag.
Anders Reizen citeert cijfers waaruit blijkt dat 8 procent van de Nederlanders 40 procent van de vliegreizen maakt. Deze kleine groep is daarmee verantwoordelijk voor een groot deel van de emissies en overlast. Een op de drie reizigers op Schiphol heeft een zakelijk motief om te vliegen. Door werknemers minder te laten vliegen, kunnen ook veel tijd en kosten worden bespaard.