Corona maakte al snel korte metten met het vooruitzicht op de sportzomer van 2020. Eerst viel het EK voetbal in het water, de Olympische Spelen werd met een jaar uitgesteld, en ook de Tour de France kon in eerste instantie niet doorgaan. Gelukkig was er licht aan het eind van de zomer: de wielerronde mag toch plaatsvinden. Van 29 augustus tot en met 20 september rijden de renners de ongewijzigde route; voor de kijkers thuis is het net als vanouds. Nou ja, bijna dan. Want juist doordat corona bijna roet in het eten gooide, kun je dit jaar de Tour de France ervaren alsof je er zelf bij bent. Maar dan zonder ellebogen in je zij en spandoeken in je gezichtsveld.
Normaal gesproken staan er tijdens de drie weken durende Tour de France gemiddeld meer dan tien miljoen bezoekers langs de route. Iets wat in tijden van social distancing natuurlijk ondenkbaar is. Maar net zoals het gros van de bedrijven technologie sinds corona heeft omarmd om thuiswerken mogelijk te maken, wordt dit jaar ook technologie ingezet om de Tour de France naar de mensen thuis te brengen.
Echte fans van de Tour was het vast al opgevallen: internationale televisie-uitzendingen zijn verrijkt met illustraties, grafieken en 3D-kaarten van de live-situatie. Dit is te danken aan NTT Ltd., sinds 2019 de officiële partner van Amaury Sport Organisation (ASO), de organisator van de Tour de France. In die rol heeft het bedrijf als doel de wielerronde verder digitaal te vernieuwen – tijdens de race, tijdens de uitzendingen én op apps en sociale media. Zo kan de koers via de app Race Center in realtime gevolgd worden en wordt op social media het verhaal van de race verteld aan de hand van data via @letourdata.
De Tour komt naar je toe deze nazomer
Dit jaar, een jaar waarin digitalisering gedreven door corona sneller gaat dan ooit, wil NTT ervoor zorgen dat het publiek van de wedstrijd kan genieten, zelfs als ze niet langs de route kunnen staan. Zo wordt er een gloednieuwe Augmented Reality Data-app (AR) gelanceerd voor een geselecteerde groep gebruikers waarmee fans het volledige event voor het eerst in 3D ervaren – gewoon vanuit hun luie stoel. Met een ongeëvenaard uitzicht vanuit de lucht zien ze de deelnemers rijden tussen de bergen, valleien, rivieren en meren, verrijkt met interactieve live data.
Zo wordt de Race Center-app vernieuwd met een tweede-schermervaring met belangrijke wedstrijddata, live gegevens van individuele renners en andere inzichten, zoals wedstrijdvoorspellingen en wedstrijdcommentaar. En wat dacht je van een heuse Tour de France Fantasy-game, waarbij je in de huid kruipt van de directeur van je droomwielerploeg?
Er wordt een digitaal ‘mondiaal stadion’ gecreëerd om fans dicht bij de actie te brengen, waarbij gebruikgemaakt wordt van geavanceerde, realtime data-analyticsmogelijkheden.
Remote control center
Om al die data naar de fans thuis te krijgen, is normaal gesproken een flink team ter plaatse. Vanuit het ‘control center’ – een grote truck bij de finish van elke etappe – worden alle technologische werkzaamheden gecoördineerd. Maar 2020 is allesbehalve een normaal jaar, dus doet ook NTT het dit jaar nét even anders: dit jaar is er geen control center en zelfs geen team ter plaatse. In plaats daarvan werken alle zeventig teamleden dit jaar helemaal op afstand, vanaf vijf continenten.
Hoe? Met iets wat NTT de Zone Technique noemt: een technologische omgeving waarin alles wat we doen rondom de Tour de France ondersteund wordt. Van het verzamelen en analyseren van live data tot het visualiseren ervan.
In de Virtual Zone
Dit jaar is hier voor de gelegenheid een Virtual Zone Technique van gemaakt. Hiermee hebben medewerkers in Melbourne toegang tot dezelfde data als hun collega’s in Johannesburg. Aan de basis liggen dezelfde Managed Services als die van klanten. Het is een nieuw organisatiemodel dat op afstand werken mogelijk maakt, zonder in te leveren op serviceniveau.
Met de Virtual Zone Technique is alles wat eerder fysiek gedaan werd, nu verplaatst naar een virtuele omgeving. Deze manier van honderd procent op afstand werken is niet alleen een primeur voor de Tour de France, maar voor sport in het algemeen. Het biedt bovendien de mogelijkheid om technologie te gebruiken om de fan-ervaring echt naar een hoger niveau te tillen. Ik durf zelfs te spreken van een revolutie voor sportevenementen. Dus wie weet: misschien ervaren we in 2021 ook het EK en de Olympische Spelen als nooit tevoren, gewoon vanuit onze luie stoel.
Meer weten?
Meer lezen over hoe NTT Ltd. de Tour de France revolutioneert? Dat kan! Ga naar https://hello.global.ntt/en-us/tourdefrance.