De Amerikaanse supermarktketen Walmart is bereid om Microsoft te steunen bij zijn overnamepoging van TikTok. Walmart ziet in TikTok een hefboom voor zijn e-commerce-activiteiten.
Walmart wil TikTok inzetten als e-commerce- en reclameplatform, zo staat in een verklaring aan de Amerikaanse zender CNBC. Hoe dat precies moet gebeuren, preciseert Walmart echter niet, al ziet het bedrijf wel mogelijkheden in TikTok als een bijkomend klantenkanaal en een online-marktplaats. Allicht wil de supermarktgigant ook een vuist maken tegen diensten als Amazon Prime. Walmart werkt aan een eigen ledenprogramma dat Walmart+ werd gedoopt. Hoe die er precies gaat uitzien of welke bijkomende diensten ze omvat, is voorlopig nog niet duidelijk.
De verkoop van de Amerikaanse, Canadese, Australische en Nieuw-Zeelandse activiteiten van TikTok zit stilaan in de laatste fase en zou zowat twintig tot dertig miljard dollar kunnen opbrengen, speculeert CNBC. Over hoe Microsoft en Walmart TikTok gaan opdelen en wie de meerderheid van de aandelen in handen krijgt, is nog niets bekendgemaakt.
TikTok verklaarde eerder deze week dat het bijna honderd miljoen actieve gebruikers heeft in de VS, dat is achthonderd procent meer dan in januari 2018. De Amerikaanse regering wil echter dat Bytedance, de Chinese eigenaar van TikTok, zich terugtrekt. Volgens de Trump-administratie verzamelt het bedrijf via TikTok massaal gegevens van gebruikers om die daarna naar China door te sluizen. Bytedance heeft dat altijd ontkend.
Ook Oracle en Twitter hebben interesse om TikTok in te lijven.