Stichting Privacy First maakt zich zorgen om de aanstaande uitbreiding van het handelsregister van de KVK. In het openbare register komt binnenkort persoonlijke informatie over alle uiteindelijke belanghebbenden (ubo’s) van in Nederland opgerichte bedrijven te staan. De stichting vindt dit een schending van het Europese privacyrecht en stapt naar de rechter.
De uitbreiding van het KVK-handelsregister met persoonlijke informatie vloeit voort uit de vierde Europese anti-witwasrichtlijn uit 2015. In Nederland leidde deze richtlijn tot enkele wetswijzigingen die afgelopen juni door de Eerste Kamer zijn aangenomen. De wijzigingen treden op 27 september a.s. in werking.
In het register wordt voor elke vennootschap en andere juridische entiteit informatie opgenomen over de mensen die er uiteindelijk belang bij hebben. In het Engelstalig jargon heten deze personen ‘ultimate beneficial owners’, ofwel ubo’s. Van hen worden onder meer het aandeelbelang, de naam, nationaliteit en geboortemaand en -jaar geregistreerd. Ondernemingen moeten deze gegevens zelf binnen anderhalf jaar aanleveren.
Afschrikken van witwassen of terrorisme
De aanvullende informatie in het register is openbaar, behalve in het geval van beveiligde personen, minderjarigen en mensen onder curatele. Het idee is dat de openbaarheid een afschrikkende werking heeft op personen die geld willen witwassen of terrorisme willen financieren.
Privacy First vraagt zich af of het middel zijn doel niet voorbijschiet. ‘99,9 procent van de ubo’s heeft niets met witwassen of financiering van terrorisme te maken. Het is een schending van de privacy die niet proportioneel is.’ Volgens de privacy-organisatie zou het voldoende moeten zijn als de gegevens enkel beschikbaar zijn voor overheidsdiensten die witwassen en terrorisme bestrijden.
In strijd met grondrechten en AVG
‘De Nederlandse wet en ook de bovenliggende Europese richtlijn zijn in strijd met het Europese Handvest voor de Grondrechten en met de AVG’, aldus advocaat Otto Volgenant namens Privacy First. ‘Het is aan de rechter om daar een grondige toetsing op te doen.’
Niet alleen Privacy First is kritisch. Tijdens de behandeling in de Tweede en Eerste Kamer was er kritiek uit het bedrijfsleven, familiebedrijven en bijvoorbeeld kerkelijke en maatschappelijke organisaties. Uiteindelijk werd de regelgeving echter niet aangepast. In de Tweede Kamer stemden enkel PVV en Denk tegen het wetsvoorstel. In de senaat waren SGP, FVD en PVV tegen.
We zijn een belastingparadijs maar niet voor de hardwerkende Nederlanders in loondienst. Het kinderversje van klikspaan je mag niet door mijn straatje gaan aangaande het verschuilen achter rechtspersonen faciliteert een witteboorden criminaliteit die de Nederlandse maatschappij jaarlijks vele miljarden kost en dus welvaart. Het ontwijken van de belasting door noblesse oblige is namelijk nog maar het topje van de ijsberg zoals Privacy First heel goed weet. En elitair Nederland zal met de billen bloot moeten aangaande allerlei belangenverstrengelingen middels rechtspersonen want wie niks te verbergen heeft zal ook niks te vrezen hebben bij transparantie.
Zoals Privacy First heel goed weet ligt er ook bij de notaris, de curator en banken een actieve rol in de opsporing van fraudes met rechtspersonen en ligt er een algemene onderzoeksplicht bij bedrijven om fraude in het handelsverkeer te voorkomen. Verder maakt het insolventieregister duidelijk dat er jaarlijks duizenden rechtspersonen failliet gaan en volgens het OM is een kwart hiervan fraudeleus wat de 0,1% stelling van Privacy First ontkracht aangaande de ‘naming & shaming’ van malafide bestuurders die zich onrechtmatig verrijkt hebben, bijvoorbeeld via een dubieuze subsidiestroom.
Wat de redactie verzuimde heeft Oudlid hier aangevuld. Op zakelijk gebied is een zekere mate van transparantie gewenst om misbruik te voorkomen.
Wellicht interessant om te weten dat de Oostenrijkse KvK in de kritiek staat omdat het privacy-gevoelige gegevens van 1-persoon bedrijfjes veel te weinig beschermt, daar liggen de gegevens op straat in tegenstelling tot de gegevens van grotere bedrijven.
Ik ben overtuigt van het feit dat de neoliberale spelers alles proberen om een aantasting van belastingontwijken te voorkomen. In die zin is het interessant te kijken wie eigenlijk “stichting privacy first” financiert.
Er is geen enkel recht absoluut, zowel privacy als strafrecht.
Juridificeren van de belangen gaat het hem niet worden.
Concretisering van de daadwerkelijke problemen en daarbij horende oplossingen met een serieuze risico analyse zijn een basis voor de toetsing. Wij als samenleving moet dat willen en niet bij de politiek of een rechter neerleggen, daar is het veel te complex en gevolgen veel te groot voor.
Atilla,
Betreffende strafrecht en civiel recht zie ik nog wel een verschil in de absolutie aangaande het liquideren van een rechtspersoon of een natuurlijk persoon. Ik ken niet de exacte cijfers aangaande verwijtbare faillissementen door onbehoorlijk bestuur en paulianeus handelen maar het witwassen van criminele winsten via BV’s is maar het topje van de ijsberg hoewel dit volgens onderzoek wel leidt tot een snel afnemend vertrouwen in de rechtstaat doordat misdaad lonend is. Maar hetzelfde geldt voor honderden gevallen van faillissementsfraude omdat dit duizenden benadeelden oplevert als de openstaande rekeningen niet betaald worden. Ik ben het dus met je eens dat we het probleem eerst moeten concretiseren en ons niet teveel moeten laten leiden door de belanghebbenden in anonimiteit.
Fijn! De niet-witte boorden criminelen krijgen weer een extra informatiebron wie ze kunnen plukken, op welke manier dan ook…
Fijn! De niet-witte boorden criminelen krijgen weer een extra informatie bron wie ze kunnen plukken, op welke manier dan ook…