De uitgestelde Tour de France start zaterdag, zonder publiek en met tal van strenge coronamaatregelen. Om toch nog iets van een rondebeleving op afstand op te wekken, zet NTT extra ict-tools in. De Japanse automatiseerder is de technologiepartner van Amaury Sport Organisation (ASO).
NTT en ASO maken gebruik van realtime-data-analysemogelijkheden. Actuele data en analytics worden ingezet voor meerdere kanalen, zoals bij live-televisie-uitzendingen, op Twitter (@letourdata) en een augmented reality-data-app. Deze app biedt gebruikers naast live-wedstrijdbeelden en data de prachtige landschappen (met vast veel kastelen) die in de Tour de France te zien zijn. Daarbij wordt gebruikgemaakt van 3d. Doel is kijkers thuis het gevoel te geven de wedstrijd te bekijken vanuit een helikopter op locatie.
Gamificatie
Verder is er een officieel Tour de France Fantasy-spel. Gamificatie tilt de ervaring voor fans naar een hoger niveau, met machine-learning-voorspellingen van de analysetool #NTTPredictor tijdens elke fase van de wedstrijd.
De Japanse automatiseerder zet zeventig medewerkers vanaf vijf continenten op afstand in voor de ict-ondersteuning van de drie weken lange wedstrijd. NTT levert bijvoorbeeld het Tour de France Race Center, een live-trackingplatform met belangrijke wedstrijddata, live gegevens van individuele renners en andere inzichten, zoals wedstrijdvoorspellingen en commentaar. De Tour de France vindt dit jaar plaats van 29 augustus tot en met 20 september.