Het Beter Leven-keurmerk is hét keurmerk voor vlees, zuivel en eieren waarmee een bedrijf kan aantonen dat het diervriendelijk produceert. Het aanmelden en keuren gebeurt via een klantenportaal. Het bestaande systeem was echter traag, inefficiënt en niet gebruiksvriendelijk. Ambrero Software kreeg de opdracht van Stichting Beter Leven-keurmerk (SBLk) om een nieuw klantenportaal te ontwikkelen waarbij de gehele keten inzichtelijk moest worden gemaakt. Van veehouder tot het eindproduct dat in de supermarkt ligt. Het project ‘Klantportaal SBLk’ van Stichting Beter Leven-keurmerk, Ambrero Software en Elasticsearch is genomineerd voor de Computable Awards 2020 in de categorie Digitale Innovatie.
Het project kende echter meer doelstellingen. Zo moest de kwaliteit van aanvragen worden verbeterd, moest de doorlooptijd van aanvragen worden versneld, moest alle informatie en data in één systeem zitten en moest het laagdrempelig zijn voor alle gebruikersgroepen; deelnemers, beheerders en certificerende instanties. Het klantenportaal is op 29 april 2019 geïmplementeerd. Ambrero koos voor een modulaire architectuur omdat dit het beste aansloot op de vereisten van het portaal. Hierbij zijn losse componenten ontwikkeld voor de verschillende functionele domeinen. Deze componenten zijn eenvoudig te hergebruiken, separaat schaalbaar en makkelijk te testen. Voor het doorzoeken van de alle data heeft de stichting gebruik gemaakt van Elasticsearch, een NoSQL-database.
Ambrero heeft een meertalig klantenportaal op maat ontwikkeld waarin alle schakels in de keten inzichtelijk zijn en geborgd. De klanten van SBLk, deelnemers in de keten, kunnen op een makkelijke manier een product samenstellen aan de hand van verschillende elementen in het portaal. Zij krijgen tevens een melding wanneer een schakel in de keten wegvalt, zodat zij tijdig deze schakel kunnen vervangen. Hierdoor blijft de keten intact. Ook kunnen deelnemers communicatie-uitingen, zoals verpakkingen en folders, als pdf uploaden ter goedkeuring. SBLk kan alle aanvragen beoordelen en eventueel voorzien van feedback. De status van de aanvragen en productsamenstellingen is inzichtelijk gemaakt met een dashboard voor de deelnemers. Ook veiligheid van gegevens is tijdens de ontwikkeling een belangrijk punt van aandacht geweest. Het klantenportaal bevat bedrijfsgegevens en recepturen die geheim zijn. Als deelnemer zie je alleen de informatie over het product dat je geleverd krijgt.