Joint Decision Support (JDS) is een project waarbij het samen beslissen van arts en patiënt centraal staat. Hiervoor worden uitslagen uit verschillende databronnen, zoals het elektronische patiëntendossier, laboratoriumuitslagen en de structureel afgenomen medische vragenlijsten (PROMs), getoond in een dashboard zodat voor patiënt en zijn/haar behandelteam duidelijk is hoe het met het beloop van zijn of haar ziekte gaat. Het dashboard stelt behandelteam en patiënt in staat om gezamenlijk in de spreekkamer de ontwikkeling van het gezondheidsstatus te bespreken. Op basis van de inzichten uit het dashboard kunnen zij nu samen beslissen wat de beste vervolgstap in de behandeling is. Het project ‘Joint Decision Support’ van Maasstad Ziekenhuis, Macaw en Microsoft is genomineerd voor de Computable Awards 2020 in de categorie Digitale Transformatie.
Het dashboard is gebaseerd op de principes van value-based healthcare (VHBC) ontwikkeld vanuit de reumatologie. Voor het verzamelen, verwerken en visualiseren van de gegevens wordt gebruik gemaakt van geavanceerde technologieën waaronder Microsoft Azure Data Platform en PowerBI. Voor de ontwikkeling van het dashboard is een agile aanpak gebruikt, waarbij de intensieve samenwerking tussen dataconsultants van Macaw, reumatologen en het patiëntenpanel reumatologie van het Maasstad Ziekenhuis centraal stond. Door gebruik te maken van een user centric-aanpak met meerdere gebruikerssessies gedurende de ontwikkeling van het dashboard werd de adoptie in een vroegtijdig stadium ingezet en kon feedback van behandelteam en patiënt direct worden verwerkt in het eindresultaat.
Voor de inrichting van het Maasstad Dataplatform is gebruik gemaakt van ‘best practices’ van Microsoft (Azure Fundamentals) en Macaw (Smart Data Platform), waarmee het projectteam van het Maasstad Ziekenhuis in staat was om in zeer korte tijd resultaten op te leveren en te evalueren met zorgprofessionals en patiënten. Het eindresultaat, het Joint Decision Support-dashboard, is na validatie met de eindgebruikers, beschikbaar gesteld in het elektronisch patiëntendossier. Vanaf het begin was sprake van een intensieve samenwerking tussen het Maasstad Ziekenhuis, Macaw en Microsoft. De ambitie om met technologische hulpmiddelen een verbetering te realiseren in het operationele zorgproces kent de nodige uitdagingen. Als er dan ook sprake is van het gebruik van voor het Maasstad Ziekenhuis vernieuwende technologie ontstaat de noodzaak om flexibel en intensief met elkaar samen te werken.