Incentro heeft voor maritieme dienstverlener LBH Group de LBH PortAble-app gerealiseerd. De app laat alleen de laatst bekende informatie zien, zodat klanten op elk moment kunnen checken wat de stand van zaken van hun lading is. Ook biedt de app nuttige informatie op een overzichtelijke manier aan, zoals een overzicht van havenrestricties. Daarnaast ontwikkelde Incentro we een webversie met toegang tot dezelfde gegevens en een lean and mean cms, waarmee de LBH Group zelf eenvoudig allerlei content kan toevoegen en beheren. Het project ‘PortAble’ van LBH Group en Incentro is genomineerd voor de Computable Awards 2020 in de categorie Digitale Transformatie.
Voor de LBH Group was een it-project als dit vrij nieuw. Bovendien bracht een eerdere poging tot het ontwikkelen van een app niet wat ze verwachtten. Om de PortAble-app nuttig en gebruiksvriendelijk te maken, werkte Incentro nauw samen met de eindgebruikers. Zij waren best sceptisch en soms was er weerstand tegen digitalisering. Door de eindgebruikers mee te nemen in elke stap, lukte het Incentro om een gebruiksvriendelijke en unieke app te ontwikkelen die werken in de maritieme wereld efficiënter en makkelijker maakt. De PortAble-app maakt onder meer de koers, positie, informatie over havens en aanlegplekken, lading van het schip en diverse tijden van schepen inzichtelijk. Denk bij ‘tijden’ onder meer aan de aankomsttijd, de start van laden en lossen, afgeronde acties of vertrokken schepen.
Met het ontwikkelen van de LBH-app digitalisdeert Incentro een deel van de processen in een traditionele bedrijfstak. De PortAble-app is een van de de eerste digitale diensten op dit gebied in de maritieme markt. En een van de eerste digitale diensten die processen radicaal makkelijker en effectiever maakt. De app biedt de LBH Group een scala aan nieuwe businesskansen en een digitale voorsprong op de concurrentie. De grootste uitdagingen waren de verschillende koppelingen die Incentro moest maken met derde partijen om data te ontsluiten. Dit werk heeft de dienstverlener zoveel mogelijk naar voren gehaald en in nauwe samenwerking met de derde partijen uitgevoerd. Zo lukte het ons om de risico’s te minimaliseren. Daarnaast wist Incentro bij aanvang van het project nog niet precies wat de scope was en welke functionaliteiten we zouden ontwikkelen. Dat vingen het op door agile te werken volgens de scrum-methodiek. Zo kon het samen met de LBH Group ondeze inzichten aanscherpen en de app steeds beter maken.