Van negen tot vijf met z’n allen op kantoor, het lijkt inmiddels een ver verleden. Toch was flexibel werken, digitaal werken en op afstand werken een jaar geleden nog verre van gemeengoed. Meer, digitaal werken is in een stroomversnelling geraakt. Channelpartners zijn gepositioneerd om de acceleratie in digitaal werken te ondersteunen wanneer zij met een bredere blik naar de organisatie kijken. Die blik heeft een tweeledige focus op communicatie en cultuur.
Zonder communicatie geen zakelijk succes. Maar remote working-modellen maken het lastig om te communiceren. Infrastructuur en tools terzijde: er is geen koffiehoek, je kunt niet even snel langs iemands bureau wandelen, samen brainstormen, het verloopt allemaal wat moeizamer.
Wanneer klanten met dit soort communicatievraagstukken komen, is het makkelijk om het case-by-case op te lossen. Ze moeten op afstand kunnen vergaderen? Goed, dan implementeren we video conferencing. Brainstormen? Daar is weer een andere tool voor. Projectmanagement? Ja, ook daarvoor is een applicatie beschikbaar.
De future of work vereist meer dan een set losse tools. De toekomst van werken is een ecosysteem, waarin software en hardware naadloos samenwerken in een geïntegreerde infrastructuur. Dat gaat verder dan de daadwerkelijke communicatietools – die zijn slechts een onderdeel van het geheel en moeten integreren met bijvoorbeeld boekingssystemen, websites, databases en crm- en supportsystemen.
Channelpartners die deze geïntegreerde aanpak omarmen, helpen hun klanten niet alleen met het implementeren van gekochte oplossingen. Ze zijn ook success-managers die adviseren over de integratie van de oplossing binnen het grote geheel, en hoe teams hier optimaal mee kunnen werken.
Daar is diepgaande kennis van het productportfolio voor nodig. Er is dus ook een grote verantwoordelijkheid voor de leverancier: de juiste kennisdeling met de partners. Een leverancier die zijn partners niet de juiste kennis en tools in handen geeft om deze geïntegreerde aanpak uit te kunnen voeren, zal het in de future of work dan ook moeilijk krijgen.
Bedrijfscultuur moet mee
Het is makkelijk om applicaties te kopen. Alles werkende krijgen is een andere uitdaging. Daar bedoel ik niet alleen de technologie mee, maar ook de mensen die ermee moeten werken. De future of work is een ontzettend grote cultuuromslag. Die omslag is niet alleen lastig voor digibeten of de ‘oude garde’. Ook voor digital natives kan het moeilijk zijn.
Ik heb het met mijn eigen ogen gezien: bij mijn werkgever is de overgrote meerderheid van ons team tussen de twintig en dertig jaar. Het sociale aspect van werk is belangrijk voor hen: ze zijn het gewend om elkaar face-to-face te zien, elkaar schouderklopjes te geven, te borrelen na de werkdag. Wanneer dat wegvalt door remote working, krijgen ze het moeilijk. Dit is echt niet beperkt tot mijn bedrijf: recent onderzoek wijst uit dat millennials erg met thuiswerken worstelen.
Daarom besteden onze customer success-teams ook veel tijd in ‘culturele implementatie’. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat medewerkers ook tevreden zijn en zich gelukkig voelen wanneer ze op afstand werken. Want zonder ‘people happiness’ wordt geen enkele tool met succes geïmplementeerd.
Ik moedig channelpartners aan hetzelfde te doen. Stel je op als communicatieconsultant, hr-adviseur én it-partner. Dat stelt je in staat om overzicht te creëren en ervoor te zorgen dat je niet alleen een tool implementeert, maar dat deze ook perfect past binnen het technologische ecosysteem en de missie van de organisatie. Door daarnaast de organisatie bij te staan bij het menselijke aspect dat komt kijken bij nieuwe tools en werkmethodes, creëer je veel meerwaarde voor de klant, wat bijdraagt aan hun bedrijfssucces en jouw klantrelatie.
Frank aan de Stegge, international partner marketing manager Zoom
Het schouderklopje is een waardering zonder woorden en in onze sociale omgang met elkaar hebben we veel meer van dit soort lichaamstaal die niet alleen onmogelijk is door het werken op afstand maar verboden is met de afstandsmaatregel van anderhalve meter. Het nieuwe normaal is dan ook een dysotopie waarin alleen de autisten gelukkig zijn.
@Oudlid Klopt helemaal, de sociale omgang staat helemaal op zijn kop en ik merk aan mezelf en mijn omgeving dat dit gevolgen heeft voor het geestelijk welzijn. Voor werken lijkt het me ook helemaal niets, een beetje naar zo een scherm koekeloeren om met elkaar te overleggen. Is een telefoon handiger. Maar hopen dat dit normaal snel weg is.
“Het nieuwe normaal is dan ook een dysotopie waarin alleen de autisten gelukkig zijn”
misschien de boekhouder ook en als ik je goed begrijp is die uiteindelijk leidend.
Team waarin ik werk bestaat uit 4 personen in kamer, nu 4 personen continu in slack call met headset, geluid aan, chat aan, incidenteel beeld ook. schermpje delen indien nodig, of via tmux. Alsof we in de kamer zitten en ze vinden me nog steeds een irritante zeikerd.
Hetzelfde normaal.
@Dino Irritante zeikerd? Dan kreeg je zeker hoe dan ook geen schouderklopje. Maar ik denk dat werken ook veel uitmaakt, het geeft in ieder geval gang aan het leven. Tmux! Weer wat geleerd.
Een goede samenwerking wordt nog moeilijker als er remote gewerkt wordt in internationale en dus multi-culturele teams waar mensen een eigen manier van communiceren hebben maar ook anders aankijken tegen het ontbreken van directe sociale interactie. Dit vereist soft skills als empathie, doorzettingsvermogen en culturele competentie en (interculturele) communicatievaardigheden. Over enkele weken verschijnt mijn eBook over dit onderwerp.
Dino,
Ik had al wat gezegd over sommigen die zich in het nieuwe normaal net zo senang voelen als bij het oude normaal, deze groep mist zo’n 4/5 van de communicatie omdat ze de lichaamstaal niet kunnen lezen. Met een glimlach zeggen dat je een irritante zeikerd bent brengt een andere boodschap over dan met een andere gezichtsuitdrukking;-)
hi Oudlid,
Vreemd dat je nu niet ingaat op het econonische aspect van kantoorruimte huren vs thuiswerk, terwijl je vindt dat kostenbesparing de organisaties dicteert. Of wij dat nu leuk vinden of niet.
Maar misschien had je dat gecommuniceerd op een manier die mij ontgaat.
Ik kijk uit naar het ebook van Bert om die 4/5 straks even mee te kunnen pakken.
Dino,
Natuurlijk zullen de bedrijven straks gaan kijken of ze ook op de huisvestingskosten kunnen gaan besparen omdat ze tegenvallende resultaten zullen gaan zien door pandemie maar ik denk dat de huurcontracten niet zo flexibel zijn dat de huidige leegstand niet betaald hoeft te worden. Nu ben ik natuurlijk geen facility manager maar ik hoor geruchten dat kantoren straks meer als ontmoetingsplaatsen ingericht zullen gaan worden. En ik ben ook geen trendwatcher hoewel ik natuurlijk niet blind ben voor de ontwikkelingen want multi-tenant datacentra hebben steeds vaker de nodige ontmoetings- en kantoorruimten voor hun klanten op basis van een pay-per-use gebruik met uitstekende netwerkverbindingen voor bijvoorbeeld een hybride event met fysieke en virtuele gasten.