Phill Robinson is sinds september 2017 ceo van Exact. Als ceo houdt hij zich met name bezig met strategie, operations en M&A om de positie van Exact in de markt te verstevigen en uit te breiden. Belangrijk hierbij zijn de inzet van data, ai en machine learning. Naast de inzet van data en technologie is ook de menselijke kant van het bedrijf heel belangrijk voor Exact. Voor Robinson zelf is inclusiviteit een belangrijk speerpunt in de bedrijfsvoering en wil hij ervoor zorgen dat Exact een afspiegeling is van de samenleving. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2020 reden om Phill Robinson te nomineren in de categorie CxO.
Deze boodschap draagt hij al sinds zijn aantreden uit richting de bijna 1500 medewerkers van Exact. Zo was hij degene die besloot in 2019 een grote regenboogvlag op het kantoor te hangen met de tekst ‘All are welcome here’. Deze actie werd intern en extern erg positief ontvangen werd. Deze boodschap kreeg eind 2019 extra lading toen hij bekend maakte de ziekte van Parkinson te hebben. Zijn ‘coming out’ heeft veel losgemaakt. Robinson’s boodschap haalde de voorpagina’s van landelijke dagbladen en leverde zowel intern als extern duizenden reacties op. Sindsdien vecht Phill tegen alle vormen van discriminatie, inclusief tegen chronische zieken op de werkvloer. Zijn missie om voor iedereen een goede werkgever te zijn met een open cultuur waarin persoonlijke situaties bespreekbaar zijn bleek nog groter te zijn toen hij zelf tegen vooroordelen aanliep. Hij koos ervoor om twee dagen te gaan werken en laat uit eigen ervaring zien dat ondanks een ziekte, iemand nog volop ambities kan hebben, een bedrijf succesvol te leiden is en dat het oké is als je keuzes maakt op het gebied van werk die ten goede komen aan je persoonlijke gezondheid.
Robinson kreeg na de bekendmaking de volledige steun van investeerders, collega’s, klanten en de buitenwereld. Hij kreeg bijna alleen maar positieve reacties. Ook toen hij aangaf in 2020 parttime te gaan werken, en door zijn sterke boodschap heeft het ook geen negatief effect gehad op de financiële resultaten van het bedrijf. Sterker nog, het heeft juist veel gedaan voor hoe Exact gezien wordt. Zijn persoonlijke verhaal raakte velen en het sterkte zijn persoonlijke missie om te vechten tegen vooroordelen. Intern waren de effecten groot en zorgde het direct voor meer empowerment binnen alle lagen van de organisatie. Zo is er binnen de hele organisatie een groter vertrouwen in elkaar ontstaan en dit leidt tot een gezamenlijke ambitie en doelgerichtheid.