Bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft elke werknemer te maken met digitalisering en datagebruik. It dringt steeds meer door in de basisprocessen van het spoorbedrijf. Het versterken van het eigenaarschap van digitaal en data is speerpunt van de transformatie die NS doormaakt. Hessel Dikkers is als cio eindverantwoordelijk voor alle it bij NS, en dus voor deze digitale transformatie. Hij klaart deze klus met 1400 medewerkers, van wie er vijfhonderd extern worden ingehuurd. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2020 reden om Hessel Dikkers te nomineren in de categorie CxO.
Werken bij NS is heel sterk aan het veranderen. De scheiding tussen it en business vervaagt en digitaal wordt meer en meer een onderdeel van het dna van het bedrijf. De treinen worden steeds digitaler en het onderhoud vindt plaats op basis van predictive maintenance. Alle treinen zijn uitgerust met sensoren die continu data versturen over de toestand van de verschillende fysieke componenten. Ook op de stations zelf heeft de digitalisering enorme gevolgen. Zo worden er voor inspecties drones ingezet en met artifical intelligentie wordt gezocht naar afwijkingen, zoals scheuren of plassen, zoeken.
Om dit alles in goede banen te leiden heeft Hessel Dikkers onder meer datakampioenen aangesteld, die verantwoordelijk zijn om voor bepaalde onderdelen en functies anderen te helpen bij het maken van die omslag. Daarnaast laat Dikkers aan de hand van quick wins zien dat met data mooie dingen te realiseren zijn. Door bijvoorbeeld met data inzichtelijk te maken waarom treinen aan de kant staan, gaan de planners op een andere manier kijken naar hun eigen processen en kan NS treinen efficiënter inzetten. Hetzelfde geldt voor predictive maintenance. Hoe meer data NS uit de treinen krijgt, hoe beter het trends ziet in de oorzaken van bepaalde defecten. Dat is waardevolle informatie voor de engineeringafdeling. Een mooi voorbeeld is ook de zitplaatszoeker, waarmee reizigers realtime kunnen zien of de kans op vrije plaatsen voor- of achterin de trein het grootst is. Dat kan NS vrij nauwkeurig voorspellen door een combinatie van onder meer sensoren die meten hoe zwaar een treinstel is, check in/check out-gegevens en dienstregelingsinformatie.