Twee jaar geleden is de Nederlandse Spoorwegen (NS) door een zoektocht naar data uit zes informatiesystemen begonnen met het ontwikkelen van api’s. Eind 2019 passeerde NS de mijlpaal van honderd apis in het eigen portaal. Dat zijn allemaal systemen die uiteindelijk helpen de reiziger op 1, 2 en 3 te zetten. Wat dat betreft kunnen we spreken over succes. Daarom nomineert de jury van de Computable Awards 2020 in de categorie Grootzakelijk project graag het project ‘De API-garage’.
De zitplaatszoeker in de NS App maakt gebruik van sensoren van spoornetbeheerder ProRail. Die zijn onder het spoor geplaatst om goederenvervoerders af te kunnen rekenen op basis van vervoerd gewicht. Deze ProRail-gegevens zijn voor NS ook interessant, omdat het hierdoor weet hoe zwaar de treinstellen zijn en de drukte kunnen afmeten op basis van afwijkingen van dat gewicht. Deze gegevens zijn ook voor het onderhoud van treinstellen interessant, bijvoorbeeld voor een optimale afstelling van de assen. De komst van de nieuwe Sprinters, die tjokvol sensoren zitten, geeft nog meer nieuwe mogelijkheden. NS verrijkt daar de data verder mee. Al deze data worden in het datawarehouse van NS verzameld en ontsloten via een api. Dit geeft veel flexibiliteit. Aan de achterkant worde de data verrijkt en aan de voorkant hoeft NS niks aan de verschillende apps te wijzigen om de informatievoorziening te verbeteren.
De ‘mobile first’- en ‘api first’-gedachte is tekenend voor de nieuwe wind die bij NS door de organisatie waait. Om overal optimaal te kunnen werken, is het nodig om een flexibel informatieplatform neer te zetten. Veel NS-systemen, bijvoorbeeld de systemen die nodig zijn om treinen te laten rijden, zijn enorm in omvang. Er is jaren aan gewerkt om ze te verbeteren. Maar het bedrijf merkt ook dat de ontwikkelingen buiten de NS sneller verlopen dan de ontwikkelingen aan die systemen. Daarom is de volgende stap die naar Agile, met DevOps en continuous delivery. Binnen die richting wil NS toe naar ‘business DevOps’, waarbij samen met andere afdelingen wordt gekeken waar teams voor meerwaarde kunnen zorgen.
Juryoordeel
Wat ze doen is misschien niet altijd zichtbaar voor de treinreiziger, maar duizenden conducteurs, machinisten en andere medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen zouden hun werk minder goed kunnen uitvoeren zonder de toepassingen en integraties van de de it-afdeling. Bij NS werken ongeveer 1400 it’ers. De applicaties en integraties die gemaakt worden zijn vooral voor intern gebruik. Met zo’n vijftien applicatielandschappen binnen de NS (van spoorboekje en reisinformatie tot toepassingen voor treinen) en data in verschillende omgevingen is dat nog geen eenvoudige klus.
De API-garage is een competence center waarin it’ers andere collega’s helpen met digitale oplossingen. Hierin onderzoekt NS hoe apps steeds verder verbeterd kunnen worden en tegelijkertijd kijkt NS naar nieuwe toepassingsmogelijkheden. Typerend voor NS is dat deze collega’s, meer nog dan in andere bedrijven, veel onderweg zijn. Plaats- en tijdonafhankelijk werken is daarom ontzettend belangrijk. Een mooi voorbeeld hiervan is de veiligheidsmedewerkers die worden ingezet bij incidenten en daarvoor worden aangestuurd door een veiligheidscentrale. Vroeger gaven deze teams elke verplaatsing door per telefoon. Voor hen heeft NS nu een app gemaakt waarmee ze zich alleen hoeven aan te melden, waarna de veiligheidscentrale voortdurend een actueel beeld heeft van welk team waar is. De API-garage van NS heeft een grote toegevoegde waarde voor de eigen medewerkers, maar ook indirect voor de reizigers en is daarom een terecht genomineerde bij de Computable Awards 2020 in de categorie Grootzakelijk project.