Normaal gesproken gaat een klant naar een schadeherstelbedrijf voor een inspectie van de schade aan zijn voertuig. AkzoNobel biedt nu samenwerking met Openclaims een digitaal alternatief aan: de Digitale Intake. Klanten van schadeherstelbedrijven kunnen hiermee een digitaal schadedossier opstellen en doorsturen; een fysieke schouw is daarmee niet meer nodig.
De Digitale Intake werkt op een telefoon, tablet of computer via de website van het schadeherstelbedrijf, of met een link in een e-mailbericht. Het schadeherstelbedrijf ontvangt het digitale schadedossier en kan vervolgens met zijn klant een afspraak inplannen om de schade te herstellen.
Niet alleen scheelt de digitale aangifte tijd en hoeft een klant voor een schouw niet langs te komen in deze tijd van afstand houden, ook is dubbel invoerwerk niet meer nodig met daardoor een kleinere kans op invoerfouten. Schadeherstelbedrijven kunnen gegevens die in de Digitale Intake zijn ingevoerd met een druk op de knop doorsturen naar hun schadeherstelsoftware en managementprogramma’s, zoals Delta/W, iBoss en Carbeat, en naar partners, zoals dealerbedrijven of tussenpersonen.
Het Amsterdamse Openclaims heeft de Digitale Intake ontwikkeld als onderdeel van zijn software-as-service (saas)-platform voor herstelbedrijven, verzekeraars en leasemaatschappijen. Bij de ontwikkeling waren AkzoNobel en een aantal partner-schadeherstelbedrijven nauw betrokken. Volgens de partijen is er een groeiende behoefte aan meer digitale oplossingen rondom de werkzaamheden van schadeherstelbedrijven.
Op dit moment is de Digitale Intake alleen af te nemen door de partners van Akzo Nobel maar op termijn is het product ook beschikbaar voor andere schadeherstelbedrijven, verwacht Openclaims.