Toen Wizenoze zo’n vijf jaar gelden van start ging, wilde het bedrijf internet geschikt maken voor kinderen. Inmiddels is de doelgroep wat ouder geworden maar het doel is nog hetzelfde. Het internet biedt een fantastische mogelijkheid om allerlei informatie te vinden, maar als je die informatie wil gebruiken in een educatieve setting of je wilt er wat van leren, dan zijn de huidige zoekmachines niet geschikt. Wizenoze heeft de oplossing. De jury van de Computable Awards 2020 in de categorie Onderwijsproject nomineert het project ‘Geschikt internet voor educatie’.
Leerlingen stuiten op commercie, onbetrouwbare en onbegrijpelijke informatie. Wizenoze biedt sites aan waar ze wel wat mee kunnen, op hun eigen niveau. Het bedrijf heeft een algoritme ontwikkeld dat het leesniveau van een tekst kan koppelen aan het lokale schoolsysteem. Het kan bijvoorbeeld zeggen of een tekst geschikt is voor groep 7 of vmbo 2. Het cureren van het internet is een nog veel grotere taak. Wizenoze gaat op zoek naar betrouwbare websites die relevant zijn in een klas-omgeving. Dan wordt aan een grote teacherscommunity gevraagd of het klopt dat deze website inderdaad betrouwbaar is en relevant is voor in de klas. Bij goedkeuring wordt de site in z’n geheel of gedeeltelijk opgenomen in de pagina’s van Wizenoze. Zo creëer je een grote contentcollectie van miljoenen pagina’s van betrouwbare, relevante informatie die je kunt selecteren op het eigen leesniveau.
Wizenoze is in staat om ook in andere talen te functioneren. Er worden drie verschillende technologieën gebruikt: deep learning, information retrieval en natural language processing. Middels die technieken zijn zowel het Nederlandse als het Engelse internet in grote lijnen in kaart gebracht. De techniek zoekt sites op die gericht zijn op jongeren. Het beoordelen van de betrouwbaarheid gaat vervolgens handmatig. De vraag naar Wizenoze is op dit moment het grootst in het beroepsonderwijs. Daar gaat het om de combinatie van lesniveau en betrouwbaarheid. Naarmate je ouder wordt neemt de rol van het internet in het lespakket toe. Alleen laten de capaciteiten van die studenten het echt niet toe om betrouwbare en leesbare informatie te vinden over hun lesstof.
Juryoordeel
Het internet biedt een schijnbaar eindeloze hoeveelheid informatie. Zoekmachines als Google slagen er prima in om die enorme oceaan aan data te ontsluiten zodat binnen seconden op elke denkbare vraag pagina’s met verwijzingen naar antwoorden beschikbaar zijn. Hoe relevant zijn die antwoorden echter voor de vraagsteller? Zeker in een onderwijssituatie is dit een relevante vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Is het antwoord überhaupt correct, sluit het aan op het niveau van de vraagsteller, is het commercieel of politiek vooringenomen, etc.?
Wizenoze stapt hiertussen en doet wat een individu of een enkele onderwijsinstelling nooit doen kan; Wizenoze bekijkt antwoorden op de voor de hand liggende vragen (eerst automatisch maar ook handmatig) en biedt de leerlingen en leraren daarmee een significante selectie van sites die gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Daarbij wordt het risico van misleiding, verouderde informatie en een mismatch in niveau voorkomen. Daarom is dit volgens de jury van de Computable Awards in de categorie Onderwijsproject een terecht genomineerde.
Terug naar de overige genomineerden