De digitale zorgassistent van Zaurus – Chantal – is actief bij huisartsenpraktijken. De inzet van dit soort bots moet de handen van zorgverleners vrij maken, zodat zij meer tijd hebben voor de patiënt. De patiënt moest allerlei omstreden processen moet doorlopen om bij de juiste zorgverlener te komen. Hier komt digitale zorgmedewerker Chantal om de hoek kijken. De patiënt moet denken: het enige wat ik moet doen, is naar de website gaan en een gesprek starten. Het moet net zo gemakkelijk zijn als bellen, maar dan zonder wachtrij. De jury van de Computable Awards 2020 in de categorie Zorgproject nomineert het project ‘Chantal, de digitale doktersassistente’.
Moeiteloos loodst Chantal patiënten naar een afspraak met de huisarts, helpt hen een handje bij hun klachten en rapporteert zonder hiaten naar de zorgverlener. Een half jaar na de introductie krijgt chatbot Chantal het gemiddelde rapportcijfer van een 8. Met Chantal wordt gestreefd naar app-loos gemak voor de patiënt. Chantal vraagt echt door over de klachten, waardoor de patiënt zich gehoord voelt. Chantal is zodanig opgezet dat ze voortdurend wordt geoptimaliseerd – zowel op inhoudelijk als op technisch vlak. Chantal draait op het eigen communicatieplatform van Zaurus.
Het communicatieplatform waarop Zaurus de assistent laat functioneren, draait niet via vertrouwde messagingapps als Facebook of WhatsApp. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van de patiëntdata, de wet- en regelgeving binnen de branche én het belang van patiëntvertrouwen. De vorm van patiëntidentificatie is een uitdaging. Op dit moment wordt er nog gewerkt met identificatie via persoonlijke gegevens, zoals adres, geboortedatum, etc. Dat vindt Zaurus niet voldoende: het moet onomstotelijk vaststaan dat iemand is wie hij zegt dat hij is. De oplossing voor dit probleem ligt klaar: iDIN. Middels dit procedé kan de gebruiker zich identificeren via zijn of haar bank, wat hetzelfde werkt als iDEAL. Via deze methode maak je even een uitstapje naar je bank. Er wordt uiteraard geen geld afgeschreven, alles ter identificatie.
Juryoordeel
Wanneer een patiënt zit te chatten en Chantal ‘vindt’ dat er een menselijke assistent tussenbeide moet komen, wordt de gebruiker in een virtuele wachtkamer geplaatst en neemt de assistent aansluitend het gesprek over. Dit voorbeeld toont aan hoeveel mogelijkheden er zijn met de bot. Ook een echte arts kan in het gesprek betrokken worden en kan kijken bij de patiënt en kan eventueel foto’s delen of videobellen.
De kracht van digitale doktersassistente Chantal zit hem voornamelijk in het stroomlijnen van de zorg, het automatiseren van de herhaalbare klusjes (recepten) of simpele diagnosevragen stellen. De mogelijkheid dat Chantal kan signaleren dat iemand erbij moet komen als het te complex gaat worden is heel slim al gelijk meegenomen in de eerste fase. In potentie kan deze oplossing veel werk schelen van de assistenten en de doctoren. Chantal draait op Zaurus en als platform wordt Zaurus ingezet bij diverse Nederlandse ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Als organisatie beschikt het over de nodige certificeringen (ISO 27001 en NEN 7510), dus met de veiligheid zit het wel goed. Daarom is dit een terecht genomineerde bij de Computable Awards 2020 in de categorie Zorgproject.