Al je vaardigheden, competenties en ervaringen keurig in een digitale kluis waarvan alleen jij de sleutel hebt; en alleen jij bepaalt wie wanneer welk deel van je portfolio in mag zien. Volledig AVG-proof. Het project BlockChange is een pilotproject op de Praktijkschool Helmond gericht op een leven lang leren, uitgevoerd bij leerlingen in het praktijkonderwijs. De jury van de Computable Awards 2020 in de categorie Onderwijsproject nomineert het project ‘BlockChange’.
Het project heeft twee belangrijke doelstellingen: ten eerste het verzamelen van gegevens de ontwikkeling van een leerling bij de leerling zelf. De gegevens uit alle applicaties die in een school(loopbaan) gebruikt worden bij elkaar brengen, veilig in je eigen hand. Daarnaast vinden veel leerlingen het lastig om zichzelf te verkopen aan een potentiële werkgever. De pilot op de Praktijkschool Helmond moet leerlingen helpen om te kunnen vertellen wat ze in hun mars hebben. BlockChange is gebaseerd op de Open Badges-architectuur. Zowel de kale afbeelding als een hash (digitale vingerafdruk) van iedere uitgegeven badge wordt vastgelegd op blockchain. De gegevens worden eenmalig aan de leerling verstrekt via e-mail. Daarmee is het systeem volledig decentraal en voldoet het aan de AVG.
De kracht van de externe leverancier is geweest dat deze is aangesloten bij het bestaande overleg en in samenwerking tot een product is gekomen. Sphereon was goed bekend met blockchain en documentafhandeling en sloot daardoor qua kennis van dergelijke processen ook goed aan. Bovendien heeft Sphereon ook meegedacht en meegewerkt aan de financiering van dit project door een grant aan te vragen toen het erop leek dat er onvoldoende middelen waren om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Geen leverancier dus die een opdracht afwerkt en doorgaat naar de volgende, maar die als volwaardige partner aan tafel kwam zitten.
Juryoordeel
Het risico van dit project is dat de deelnemers een stap zijn gaan zetten in een markt waarin noch vraag noch aanbod bestaat. Op dit moment wordt tussen scholen via onder andere het OZO-protocol of via een doorstroomdossier van vmbo naar mbo al gewerkt aan gegevensdeling. Deze bevindt zich echter binnen en tussen de bestaande instituten. Voor scholen is er dus schijnbaar geen probleem. De ict-aanbieders ervaren een theoretisch probleem: wanneer een leerling/gebruiker zijn data wil meenemen vanuit het systeem is dat vaak niet mogelijk of in een slecht bruikbaar format. Deze vraag komt echter niet (vaak) voor. En dat komt omdat de leerling dit probleem niet ervaart: hij neemt het systeem zoals het komt en is zich niet bewust van data die blijft hangen in de systemen.
Maar wanneer we een leven lang leren mogelijk willen maken, moeten we de data van leerlingen aan hen meegeven, zorgen dat ze een levenslang dossier hebben. En dat gebeurt nu niet. Maar waar begin je dan? Bij de leerling of school: vraag creëren? Bij de aanbieders: aanbod creëren? Of samen om tafel: samenwerken? Dat laatste is gebeurd en dat was een complex maar succesvol proces. BlockChange vond ik interessant vanwege de standaardisatie en centralisatie van CV-info met input/bevestiging (garantie op juistheid) van opleidingsinstituten, met respect voor de AVG en controle voor distributie door de persoon waar het over gaat. Erg innovatief en dus een terecht genomineerde bij de Computable Awards 2020 in de categorie Onderwijsproject.