Met de cognitieve ai-collega Amelia zorgt IPsoft voor snelle stroomlijning van it-processen en automatisering van bedrijfsprocessen. Daarnaast Draagt Amelia bij aan optimale productiviteit, klantentevredenheid en de algehele bedrijfsresultaten. Met Amelia worden routinewerkzaamheden geëlimineerd door middel van automatisering en wordt menselijk talent vrijgemaakt om zich te richten op het creëren van waarde en innovatie. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2020 reden om IPsoft te nomineren in de categorie Digital & E-commerce.
Amelia kreeg in februari 2020 een nieuw, nog menselijker uiterlijk. De combinatie van deze interactieve avatar, de onderliggende geavanceerde ai- en nlp-technologie en haar jarenlange internationale werkervaring maken haar een menselijke en slimme digitale medewerker. Met Amelia plaveit IPsoft de weg voor hybride personeelsbestanden waarin mensen samenwerken met hun digitale equivalent.
Het cognitieve brein van Amelia is getraind op actuele conversaties waarbij de gesprekspartners meerdere, functioneel verschillende vragen of verzoeken hebben (multi-intent). Dankzij de integratie van geavanceerde technologie voor affective computing (ook wel artificial emotional intelligence of emotion ai genoemd) en sentimentanalyse kan Amelia de emoties, gemoedstoestand en persoonlijkheid van gebruikers duiden en er op een passende wijze op reageren. Amelia kan leren van haar menselijke collega’s door middel van supervised learning, waarbij een manager monitort of ze de gewenste bewoording, processen en manier van werken handhaaft. Omdat Amelia dankzij haar deep learning-mogelijkheden leert van elke menselijke interactie biedt ze bovendien gaandeweg een steeds persoonlijkere gebruikservaring. Haar vermogen om te observeren, leren, begrijpen en haar vaardigheden aan te scherpen draagt bij aan Amelia’s menselijke karakter.