Het oude vertrouwde kantoor als sociale ontmoetingsplek en thuiswerken als het nieuwe normaal? Deze visie over thuiswerken wordt steeds vaker gedeeld door experts op het gebied van werkgelegenheid. Een ding is zeker: vaker thuiswerken betekent dat we steeds vaker zaken online gaan bespreken, delen, mailen en chatten. Hoe werkt dat eigenlijk met privacygevoelige informatie – en hoe voorkom je een waterval aan datalekken door thuiswerkers in ‘het nieuwe normaal’? Experts waarschuwen voor een exponentiële stijging aan datalekken in 2020. Reden tot zorgen?
Thuiswerken het ‘nieuwe normaal’, ook na COVID-19
Het vormgeven van een praktisch uitvoerbare visie op een mogelijke nieuwe werkrealiteit op de korte, middellange en lange termijn is voor veel organisaties aan de orde van de dag, en dat is een behoorlijke opgave. Met de komst van steeds beter internet, een groot fileprobleem in Nederland en werken in ‘the cloud’, is het eigenlijk meer dan logisch dat we steeds vaker thuiswerken. Daar maakten we in Nederland ook voor de Coronacrisis al veel gebruik van. Nederland is dan ook het grootste thuiswerkland van Europa (14.0 procent werkt wel eens thuis). Na Nederland is Finland met 13,3 procent het meest enthousiaste thuiswerkland, gevolgd door Luxemburg (11,0 procent), Oostenrijk (10,0 procent) en Denemarken (7,8 procent). Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het Europees bureau voor statistiek van de EU.
Steeds meer organisaties zoals Twitter, Google, maar ook Nederlandse bedrijven – veelal technologiebedrijven – zoals MessageBird, hebben zelfs een policy waarin thuiswerken de norm is geworden. Het Coronavirus gaf ze dat laatste zetje. De verwachting is dat meer en meer organisaties zullen volgen, ook na de COVID-19 pandemie. En daar ligt een grote uitdaging in het voorkomen van een datalek of het onveilig delen van privacygevoelige informatie.
Benieuwd hoe datalekken door thuiswerkers het beste te voorkomen zijn? Schrijf je in voor het webinar Zó voorkomen organisaties datalekken via thuiswerkers via deze link.
Videobellen, documenten delen, online ondertekenen, chatten en e-mailen. Is dat wel veilig?
De trend van thuiswerken komt met een behoorlijke uitdaging voor information security officers, CISO’s en CIO’s van organisaties. Want alles dat we voor het Coronavirus op kantoor deden, bespreken we nu online via videobellen of e-mail. En dan weten hackers ook.
Waar we ons steeds beter beschermen tegen die hackers en aanvallen van buitenaf, ligt het grootste gevaar echter vaak bij de eigen medewerkers. In 2019 werden 87 procent (!) van de datalekken veroorzaakt door eigen medewerkers. Vaak onbewust. In deze gevallen werd in veel gevallen gevoelige informatie gedeeld via onveilige e-mail, gegevens verstuurd naar de verkeerde ontvanger, met foutieve bijlage of per ongeluk alle ontvangers in de cc in plaats van de bcc. Diezelfde medewerkers maken zich niet zo druk om het lekken van data of privacy.
Reden tot zorgen: “Voorkom datalekken van thuiswerkers!”
Slechts 9 procent van de Nederlanders maakt zich namelijk zorgen over een datalek of cyberaanval als ze thuiswerken. Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde cijfers van Unisys Security Index 2020. De zorgen over internetveiligheid daalden met 32 procent. Daarbij komt dat de zorgen rondom hacking en computervirussen ook sterk zijn afgenomen: hier maakt 23 procent van de respondenten zich nog zorgen om, ten opzichte van 45 procent in 2019.
De combinatie van veel thuiswerkers die zich geen zorgen maken over het lekken van data en de stijging in het delen van privacygevoelige gegevens is zorgwekkend te noemen. Gelukkig zijn veel datalekken vaak te voorkomen met de implementatie van een veilig communicatie platform (waaronder software voor bijvoorbeeld veilig e-mailen, veilig bestanden delen, etc.), duidelijke interne regelgeving en – niet te vergeten – bewustwording.
Schrijf je nu in
Tijdens het webinar Zó voorkomen organisaties datalekken via thuiswerkers gaat Rick Goud, oprichter en CIO van ZIVVER, in op deze uitdagingen en deelt hij praktische oplossingen en tips om datalekken binnen organisaties en tijdens het thuiswerken, voor, tijdens en na het versturen van berichten te voorkomen.