De ict blijft over een breed front de beste baankansen bieden. Dit blijkt uit het nieuwe overzicht van kansrijke en minder kansrijke beroepen die UWV heeft gepubliceerd. Het gaat om het eerste beeld sinds het uitbreken van de coronacrisis.
Hoewel de arbeidsmarkt drastisch is veranderd, lijkt de werving van ict’ers, na een korte hapering direct na het begin van de covid19-pandemie, weer volledig op gang te komen. Door de toename van het thuiswerken is er momenteel extra vraag naar professionals met kennis van cloud-toepassingen en cybersecurity-specialisten. Ook specialisten op het gebied van business intelligence (bi) en data scientists blijven gewild. Op financieel-juridisch gebied is grote behoefte aan mensen met kennis van data-analyse technieken.
In het algemeen is kennis van SQL, Python en R een pre. Ook ontwikkelaars van datawarehouses hebben goede perspectieven. Programmeurs en developers zijn eveneens gevraagd zeker als die specifieke talen als Java en C# beheersen. Hetzelfde geldt voor toepassingen als .NET, Cloud, app en web. Daarnaast constateert UWV een grote vraag naar netwerkspecialisten op het gebied van technische infrastructuur, systeemontwikkelaars en test developers.
De industrie zit bovendien te springen om embedded software engineers, ontwerpers industriële automatisering en PLC-programmeurs. Procestechnologen en –onderzoekers kunnen ook zo aan de slag.
De versnelde uitrol van glasvezel, waarmee anderhalf jaar geleden werd begonnen, houdt de vraag hoog naar glasvezelmonteurs met verstand van datacommunicatie. Eind volgend jaar moeten één miljoen extra Nederlandse huishoudens toegang hebben tot glasvezelnetwerken. In het onderwijs biedt het docentschap informatica veel kans.
De arbeidsmarkt voor ict-beroepen is al sinds halverwege 2017 als ‘zeer krap’ te typeren. Naast ict-bedrijven hebben ook banken, overheid en online-winkels daar last van.
@oudlid … zo jammer dit …..
“Ik heb in 30 jaar veel mensen zien instromen middels een omscholingstraject met baangarantie en binnen een paar jaar ook weer zien uitstromen omdat ze uiteindelijk geen affiniteit met de IT hadden”
Ja – das inderdaad lastig inschatten.
Maar hoe zie je dat bij een IT-er van 40-plus?
Die meest ijzer (Dell/HP/Cisco/etc.) geknuffeld heeft?
En met een paar outdated Microsoft certificaten op zak aanklopt voor een bij/omscholing naar (bijvoorbeeld) Azure/MS365?
PaVaKe,
Jammer misschien en geloof het of niet maar ik heb me jaren geleden ook met build- en configuration management beziggehouden en vond het een uitdagende functie. En betreffende de planning is mijn tip een opvoeding van je klanten door een uitleg van je uitdagingen te geven zodat ze meer waardering krijgen voor het werk wat je doet. Bijvoorbeeld tijdens de vrijdagmiddag-borrel om zo meer empathie te krijgen voor de mens achter de functie. Je
vangt tenslotte meer vliegen met stroop dan met azijn want de leukste ICT-baan gaat om de welzijnsfactor plezier welke steeds zwaarder gaat wegen.
Geloof me of niet, als je wakker wordt na een 7-uur durende operatie en onder je steen vandaan komt om dan nog 6 weken te revalideren dan zet dat dingen in een ander perspectief. Bijvoorbeeld wat betreft dat thuiswerken omdat we hierdoor van elkaar vervreemden omdat ook het praatje bij het koffiezetapparaat tot zwijgen is gebracht. Want communicatie is een vreemd ding als we uitendelijk maar 1/3 van het verhaal vertellen met onze mond en 2/3 met ons lichaam. Eén ding wat ik geleerd heb als scheidsrechter bij de Special Olympics is het luisteren met mijn ogen.
@Oudlid … excuses in dat geval; ik kreeg de indruk dat je met de verwijzing naar vrijwilligerswerk bij verenigingen eerdere discussies weer ging oprakelen. Misinterpretatie mijnerzijds
Met je eens dat een stuk opvoeding/uitleg naar je klanten heel veel helpt. Wat ik vooral gemerkt heb is dat als je alles goed op orde hebt en alles op rolletjes loopt, men geen idee heeft hoe veel werk er op de achtergrond verzet wordt. We zeggen wel eens voor de gein dat we wat vaker iets “om moeten laten vallen” zodat men weet dat wij er ook nog zijn en op de achtergrond heel veel doen.
Will,
Ik denk dat ik al antwoord heb gegeven op je vraag met mijn reactie naar PaVaKe. Verder is het enige ijzer dat ik in mijn leven geknuffeld heb mijn geweer en niet als dienstplichtige en is IK2-17 voor de commandovoering op tactisch niveau er zo’n beetje ingeramd met de six honest servingmen van Rudyard Kipling want regeren is vooruitzien:
“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut, they couldn’t hear the barbarians coming.” – Garrison Keillor
Verder denk ik dat de 40+ IT-er met oude Microsoft certificaten niet OMgeschoold hoeft te worden maar enkel BIJgeschoold, een minimale investering gezien de tijd die nodig. Betreffende het luisteren met je ogen door patronen te herkennen zeg ik niet dat ik met 100% zekerheid de werkelijke beweegreden van iemand in kan schatten maar als omscholing plan B is dan wordt ambacht nummer 12 in 7 van de 10 gevallen ongeluk nummer 13.
Sommigen moeten toch echt van ops naar dev/ops omgeschoold worden en niet bijgeschoold.
Bij build- en configuration managers is het nog lastiger, omdat je builds van de developers moet kunnen begrijpen om te bepalen of een buildfail aan jouw ops of de builds van de klanten ligt. Tis eigenlijk een platform dat je biedt om de dev/opsers hun ding te laten doen. Duurt een build te lang, ligt dat dan aan jouw platform of hun niet-zo efficiente build ? Komt dev resources tekort, moeten ze dan minder gebruiken of meer krijgen ? Is de monitoring van dev jobs nu een dienst van het platform of moeten ze hun eigen jobs maar monitoren met met hun monitor dev project, draaiend op het platform waarbij de ops monitoring weer bij de platform dienst hoort, misschien. Zelfde voor IAM, security, het opslaan van de secrets. Wie doet wat is niet eenvoudig te beantwoorden in de wilde wereld van het agile manifesto, waar je blijkbaar niet genoeg geinnoveerd heb zodra je ict en organisatie enigzins stabiel zijn.
PaVaKe,
Je zou ondertussen moeten weten dat ik een brede rug heb gekregen in alle discussie dus je hoeft geen excuses te maken. If you can’t stand the heat… En ja, mijn reactie was een verwijziging naar een eerdere discussie omdat je geen vrijwilligers krijgt als je een negatief beeld van de werkzaamheden schetst. En mijn verkooppraatje om scheidsrechters te krijgen is dat je altijd vooraan staat met een hapje en een drankje voor niks. Dat er nog een heleboel organisatie vooraf gaat aan een wedstrijd en een heleboel administratie achteraf vertel ik niet want dat leren ze vanzelf omdat ik alleen maar de recruiter van vrijwilligers ben;-)
Elevator pitch van Dino over een stabiele ICT en organisatie welke de storm van de markt trotseren is prachtig maar als ik overweeg dat een rode innovatie van kostenverlaging aan zijn fundamenten rammelt dan denk ik dat er geen stilstand is. Verandering is een constante alleen is niet elke verandering een verbetering en ik prik Dino daarom even vast op de ops monitoring van de OpEx. Of om preciezer te zijn op de definitie van kwaliteit omdat het build- en configuration management hierom ging toen ik me er nog mee bezig hield. Ik kan in lijn van zowel het artikel als mijn reacties vragen of het hier om de financieel-juridisch kwaliteit gaat van de markt of om de definitie van gisteren maar ik verwacht geen antwoord.