De Groningse scale-up Klippa, automatiseerder van documentverwerking, focust zich op de Amerikaanse en Duitse markt. Voor beide landen zijn business-ontwikkelaars aangenomen: de Amerikaan Jesus Cruz en de Duitser Thorben Sillje. De heren wonen en werken in Groningen. In de toekomst hoopt Klippa in genoemde landen kantoren te openen.
Jesus Cruz gaat vanuit Groningen de Amerikaanse markt bedienen. Zijn focus ligt op bedrijven in de boekhouding, horeca en bouw. Thorben Sillje gaat op zijn beurt de Duitstalige regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, DACH) voorzien van Klippa’s automatiseringssoftware.
Cruz studeerde Global Political Economy aan SUNY Geneseo, een toonaangevende universiteit in New York, en deed zijn master in Internationale Politieke Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sindsdien is hij in Nederland gebleven.
Sillje studeerde technische bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarna hij in zijn thuisland twee jaar werkte als zzp’er in de financiële sector. In oktober vorig jaar trad hij bij Young Capital in Hamburg in dienst als salesmanager en hielp vanuit die rol met de opbouw van een vestiging in noord-Duitsland. Hij verhuist voor deze functie naar Groningen.
Klippa
Klippa, opgericht in 2015, digitaliseert en automatiseert documentstromen. Hiervoor maakt het gebruik van machine learning en optische tekenherkenning (ocr). De organisatie heeft zo’n 25 medewerkers in dienst verspreid over kantoren in Groningen en Amsterdam.
Klippa zegt meer dan duizend klanten in binnen- en buitenland te bedienen. Dat gaat om zzp’ers en mkb’ers en bijvoorbeeld accountancybureaus of juridische kantoren. De meeste omzet komt van internationale klanten en dan met name in West Europa (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk en Scandinavië). Het rekent Endemol Shine (Nederlands productiehuis), VanMoof (Nederlandse ontwerper van e-bikes), Roamler (Nederlandse it-leverancier) en Revolut (Engelse leverancier van bankdiensten) tot zijn klantenkring.