Degenen onder ons die vanuit huis hebben kunnen werken, weten door de recente gebeurtenissen dat de uitdrukking 'naar je werk gaan' niet meer opgaat. Nu steeds meer mensen flexibel werken, ligt er een enorme kans voor bedrijven die proberen om hun verspreide personeel te ondersteunen.
De ene werknemer is op kantoor, de andere werkt thuis en weer een andere is op reis of in een koffietent. Dit betekent dat voor velen van ons ‘werk’ los komt te staan van een kantoor, maar ook van een enkele locatie. Werk is nu iets waarmee we in contact moeten blijven en waarbij we naadloos schakelen tussen meerdere mobiele apparaten terwijl we van plaats naar plaats bewegen. Maar we streven altijd naar consistente en kwalitatief hoogwaardige communicatie en samenwerking.
Cloud voor flexibiliteit
Traditionele telefoonsystemen dienden meestal als basis voor zakelijke communicatie. Maar in deze nieuwe wereld is de manier waarop een werknemer iemand bereikt niet belangrijk. Het gaat erom dat hij of zij in staat is om in contact te blijven en productief te blijven. Alleen de cloud heeft de mogelijkheid om de flexibele omgevingen te ondersteunen die nodig zijn om een cultuur te creëren waarin mensen overal vandaan werken. Via de cloud kunnen werknemers namelijk probleemloos hun werk doen via meerdere communicatiekanalen.
Klinkt goed, toch? Het is echter cruciaal dat alle communicatiekanalen worden samengebracht. Dit betekent dat in plaats van te ploeteren met applicaties van twee, drie of misschien zelfs vier verschillende leveranciers, er één enkele cloud-gebaseerde unified-communications as a service (ucaas)-oplossing is die een alles-in-één-oplossing biedt. Met de beste ucaas is er slechts één nummer nodig om verbinding te maken via spraak, tekst, fax en video voor groepsgesprekken, samenwerken en het delen van bestanden. Daarbij maakt het niet uit waar je bent, op welk apparaat je werkt en op welk netwerk het is aangesloten.
De voordelen van cloud-gebaseerde unified-communications zijn onder meer lagere kosten, minder complexiteit, schaalbaarheid en naadloze mobiele en app-integratie. Met dit soort communicatiemiddelen is werk niet langer een plaats waar je naartoe gaat, maar is het iets wat je meeneemt.
Channel-kansen voor saas
Al bijna veertig jaar staat de channelbranche synoniem voor distributeurs en reseller-partners. Maar als het gaat om de levering van cloud-communicatie en software-as-a-service (saas), is de indirecte verkoop de afgelopen twintig jaar onder de dertig procent gebleven. Salesforce, een van de eerste saas-bedrijven, heeft zijn reseller-programma effectief stopgezet en richt zich in plaats daarvan op een abonnementsmodel.
Een periodiek, op abonnementen gebaseerd model is zinvol voor software-, saas- en cloud-gerichte bedrijven. Dit komt omdat de leverancier van de oplossing zelf de controle heeft over het afsluiten van contracten, de levering, de ondersteuning, het beheer en de facturering. De rol van de channel-partners is het helpen verbreden van de groep agents die de oplossing verkopen. Hierdoor wordt het bereik en de schaal van de leverancier binnen de resellergemeenschappen aanzienlijk vergroot. Zo bereiken zij alle verschillende soorten bedrijven die kunnen profiteren van cloud-gebaseerde communicatie.
Master agents en agents
Bij een master agent-programma worden de sales agents ingelijfd door de master agents. Het onboarding-proces van nieuwe agents is heel eenvoudig en de implementatie en het beheer van cloud- en saas-oplossingen wordt rechtstreeks door de leverancier geregeld. Daardoor kunnen master agents zich richten op het aantrekken van een gevarieerde groep agents die in staat zijn om potentiële eindgebruikers uit allerlei branches te bereiken.
Het mooie van een master agent-programma is dat agents zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om zich aan te melden en te verkopen. Het aanmeldingsproces is zo simpel dat zij alleen een master agent hoeven te benaderen, zich daarbij moeten registreren en een agentnummer moeten krijgen. Dat is alles. Eenmaal geregistreerd, regelt de verkoper de rest van de transactie.
Agents hebben het voordeel dat ze hun klanten de nodige cloud-gebaseerde unified communications kunnen aanbieden. Deze worden rechtstreeks door de leverancier ondersteund en betaald op basis van een maandelijks abonnement. In dit periodieke abonnementsmodel ontvangen agents een vergoeding voor elke nieuwe klant die ze binnenhalen. Bovendien krijgen ze een vooruitbetaling, evenals doorlopende terugkerende inkomsten, zonder dat ze daarvoor veel tijd en middelen hoeven te investeren. De master agent krijgt een percentage van de kosten van al zijn agenten.
Er zijn een aantal spannende nieuwe ucaas-aanbiedingen die het beste bieden voor de channel-community. Kijk gerust eens rond om te zien waar je je kunt aanmelden.