Begin augustus heeft Toshiba de laatste aandelen van zijn pc-divisie verkocht aan Sharp. Daarmee is het Japans elektronicabedrijf helemaal uit de pc- en laptopmarkt gestapt.
Door de jaren heen bouwde Toshiba een goede reputatie op met zijn laptops, maar dat volstond niet om commercieel potten te breken, zo blijkt. De zware concurrentie met nieuwe spelers, bijvoorbeeld Huawei, en omdat het almaar lastiger werd om zich met laptops te onderscheiden, deden de Japanners er de stekker uittrekken.
Toshiba bracht zijn pc-divisie eerder al in een apart bedrijf onder. Dat gebeurde na het faillissement van Westinghouse, de nucleaire dochter van Toshiba. Om zelf financieel boven water te blijven, verkochten de Japanners in 2018 ruim tachtig procent van de aandelen aan het eveneens Japanse Sharp. Nu zijn de laatste twintig procent door Sharp overgenomen. Sharp doopte die divisie (Toshiba Client Solutions) om tot Dynabook.
De eerste laptop van Toshiba, de T-1100, verscheen in 1985 op de markt, zo schrijft Computerworld in een retrospectief. Het was de eerst IBM-compatibele laptop ter wereld. Aanvankelijk waren veel Toshiba-managers sceptisch over het succes van de machine, maar het bedrijf zette toch door. In de jaren negentig en tweeduizend groeide het bedrijf dan uit tot een van de grootste laptopproducenten op de markt, maar het kon die positie niet vasthouden.