Op zoek naar een taxi? Met Uber ben je een klik verwijderd van een rit. Een nachtje verblijven in Parijs? Airbnb biedt uitkomst. In onze huidige economie is alles en iedereen met elkaar verbonden. Of beter gezegd, onze platformeconomie, die een hoge mate van selfservice mogelijk maakt. Een digitaal platform verbindt mensen, middelen en organisaties met moderne technologie als drijvende factor
Platformen zijn een manier om het bedrijfsmodel te veranderen en bieden kansen, maar ook zeker uitdagingen, voor bedrijven om de digitalisering te benutten. Volgens de Kamer van Koophandel is een digitaal platform een online-marktplaats waar gebruikers (vraag) en leveranciers (aanbod) elkaar rondom een geïntegreerd pakket van producten en diensten treffen. De afgelopen jaren is hier een grote stijging in zichtbaar. Maar liefst zeven van de tien topbedrijven van de wereld werken met een platformgebaseerd businessmodel. Dit leidt ook tot een hogere mate van selfservice onder iedereen die zich begeeft in de platformeconomie. Deze nieuwe vlaag van selfservice komt tegemoet aan de behoefte van de samenleving om meer controle, autonomie en de touwtjes in eigen handen te hebben.
Kans van slagen
De traditionele businessmodellen verschuiven dus steeds meer naar platformen en digitale businessmodellen. Dit biedt kansen, maar eigenlijk alleen voor organisaties die zich volledig digitaal oriënteren. De nieuwe technologieën, zoals iot, big data en robotica, geven alle organisaties – klein en groot – de mogelijkheid om een (kleinschalig) platform te beginnen om vervolgens uit te groeien tot een belangrijke speler. Zo zien we steeds meer startups met allerlei handige apps de markt veroveren.
Technologie stelt ondernemingen in staat om op een andere manier contact te krijgen met klanten. Contact wordt directer, er is meer ruimte voor specifieke toepassingen, een klantgerichte benadering, en ondernemingen krijgen nu toegang tot een grote groep potentiële klanten tegen weinig kosten. Daarnaast maakt data-analyse het mogelijk om met klantinformatie nieuwe diensten te ontwikkelen en ook internationaliseren wordt eenvoudiger omdat grenzen niet voelbaar zijn op internet. Tot slot is het mogelijk schakels uit de keten over te slaan waardoor bijvoorbeeld lagere kostprijzen ontstaan.
Starten met een digitaal platform
Veel globale platformen zetten digitale technologieën al op een slimme manier in om innovatieve businessmodellen te ontwikkelen. Voor de moderne (startende) professional kan dit gezien worden als een bedreiging, omdat er een kans bestaat dat de grote spelers monopolisten worden. Dat wil niet zeggen dat alle kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De opkomst van globale platformen geeft lokale platformen juist een kans op voortbestaan. Denk aan een Bol.com dat andere verkopers toelaat op het platform.
Een andere en betere manier om in te spelen op de kansen van de platformeconomie is een eigen, sterker platform beginnen. Afhankelijk van de sector kan dit alleen, maar in sommige gevallen is het verstandiger de krachten te bundelen in een lokaal alternatief waarbij meerdere lokale spelers samenkomen. Doe dit stapsgewijs.
De eerste stap is het opzetten van een veelbelovende businesscase. Vervolgens ontwikkel je een online-platform, waarbij je idealiter gebruikmaakt van bestaande cloudbased technologie. Stap twee is het bepalen van de informatiestromen die er binnen jouw netwerk lopen. Vervolgens bouw je de functionaliteit die nodig is om de gebruikers van jouw platform optimaal te faciliteren. Met deze aanpak ben je ervan verzekerd dat compliance, governance, privacy en security-by-design goed geregeld zijn. Pas dan kun je direct een platform succesvol in de markt zetten.
De commercieel directeur van een groot bedrijf die even gaat vertellen hoe startups moeten werken.
“De eerste stap is het opzetten van een veelbelovende businesscase” 🙂
Kan die de praatjes niet voor tijdens de vrijdagmiddag borrel bewaren ?
Dino maakt zich niet druk om de commerciële aspecten terwijl deze (markt)technisch gezien alles bepalend zijn voor het succes van platformen want de belofte van vandaag kan de legacy van morgen zijn. Zijn cynische ad hominem over een commercieel directeur past bij de vrijdagmiddag borrel waar vooral azijn geschonken wordt. Betreffende de vrijmiddag-borrel voor experts, mijn identiteit is geen geheim alleen was ik helemaal klaar met de spelletjes en daarom veranderde ik van vlag want de Kamer van Koophandel heeft niet het beste digitale platform om inzicht te krijgen in bepaalde belangenverstrengelingen.
Voor sommige is mijn vlag nog altijd rood omdat ze weten dat ik platformen naar mijn hand kan zetten binnen de kaders van de wet. De platformsamenleving is eenvoudig te manipuleren als je de legacy ervan kent. Een commercieel directeur die begint over een eigen, sterker platform probeert wel wat te verkopen maarik weet niet wat en ik heb het idee dat hij dat zelf nog niet weet als je begint over het ontwikkelen van lokale initiatieven. Een voorstel waar ik achter sta en misschien een business model voor Computable is als het om de meerwaarde van vrijdagmiddag borrels voor experts gaat?
Splinters in andermans ogen en balk in de eigen niet zien, lees ik wel eens.
Belofte van vandaag kan de legacy van morgen zijn 🙂 Haha, wie is hier nou cynisch ?
Bla bla verander van vlag.
Verhaal naar de vrijdagmiddagborrel verwijzen of over een commercieel directeur zeggen dat hij wat probeert te verkopen maar niemand inclusief hijzelf weet wat. Wie neemt er nou steeds azijn mee?
Maar wij worden vrijdag vast niet uitgenodigd.
Maar missen jullie numoquest ook zo ?
Dino,
Betreffende de ad hominem en Mattheüs 7 heb je gelijk, ik beken schuld. Verder heb ik op dit platform zoveel opinies/blogs geschreven dat je er vast wel een paar (en misschien allemaal) blabla vindt. Ik heb, in tegenstelling tot veel van de tegenwoordige publicaties, mijn opinies echter altijd zelf geschreven en in de daarop volgende discussies de stellingnames daarin verdedigd. In de huidige platformsamenleving is dat een vrij controversiële opstelling als we kijken naar de resocialisatie van allerlei platformen waar je geen grappen meer mag maken over zwarte piet.
Terug naar het idee van de ontwikkeling van een lokaal platform zit ik vooral met de vraag over wat voor een platform dat moet worden, met open source bouwstenen heb ik voor verschillende verenigingen platformen in elkaar geknutseld. Er is volgens mij geen vereniging in Nederland meer die nog een clubkrant heeft, deze is veelal vervangen voor een online platform op basis van open source community/forum software waarmee je allerlei platformen kunt bouwen voor interactie met je leden. En deze kun je hosten in één van de vele multi-tenant datacentra in Nederland, gedeeld op een server of niet. De uitdaging is niet erg technisch maar zit in de content want concurrentie in de platformsamenleving is moordend omdat niet alleen plaatselijke vereniging een online platform heeft maar ook de plaatselijke/regionale krant. Kortom, wat heb je te verkopen want een online platform waar compliance, governance, privacy en security-by-design goed geregeld zijn succesvol in de markt zetten begint bij nadenken over het verdienmodel. De ongemakkelijke waarheid over de verkoop van ledengegevens aan sponsors door bijvoorbeeld de KNVB is geen blabla maar commercieel interessant.
Maar waar is die borrel nu?
bij numoquest ?
Henri,
Aan wie moeten we die vraag stellen aangaande het succes van een platform?