Experts zijn het erover eens dat de huidige crisis het (digitale) transformatieproces met drie tot vijf jaar versneld heeft. Overall, goed nieuws voor de techsector dus. Het gevolg is, dat bedrijven die de basis vormen van de digitale infrastructuur, in actie moeten komen om te anticiperen op nieuwe regels én om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van de klanten.
Een recent rapport van Arthur D. Little schetst de corona-impact op de Duitse internetsector. In de studie worden vier internetlagen onderscheiden: network, infrastructuur en operations (1), services en applicaties (2), aggregatie en transacties (3) en digitale bedrijfsmodellen in de gebruikersindustrieën (4). Uit de studie blijkt dat bedrijven in de b2c- en b2b-e-commerce, online advertizing en betaalplatformen (laag 3), dit jaar de negatieve effecten van de crisis gaan ondervinden. Daarna zullen de bedrijven in deze laag hun jaarlijkse positieve groei weer oppakken. De specifieke groep bedrijven in laag 4 die langdurig last zullen hebben van de crisis, zijn de sectoren transport, toerisme en retail.
Meer digitalisering
Er zijn daarnaast in laag 4 ook bedrijven die hun omzetten al hebben zien stijgen, waaronder streaming-diensten en online gaming. Ook in laag 1 is er een positief effect door toenemende investeringen in cybersecurity en clouddiensten. Het rapport schetst ook dat tot en met 2025 de Duitse internetsector als geheel jaar op jaar gemiddeld 9,5 procent groeit. Voor Nederland mogen we een vergelijkbare groei verwachten. We hebben hier de afgelopen maanden ook al kunnen zien hoe scholen, ziekenhuizen en kantoren een slag hebben gemaakt met hun digitalisering. Die verandering zal voor een deel structureel zijn, met méér digitalisering als gevolg.
Deze beweging betekent ook dat de belangen van de internetsector groter worden. Het functioneren van hele bedrijfskolommen wordt afhankelijk van een deugdelijke infrastructuur, die tegelijkertijd almaar complexer wordt. Uitval van diensten betekent een verstoring van organisaties of potentieel zelfs de maatschappij. Hosting en cloudproviders moeten hieraan tegemoet komen. Veel meer nog dan nu moeten diensten redundant geleverd worden en moeten clouddienstverleners in staat zijn snel problemen te herstellen, of beter nog, ze voor te zijn.
Beperkte toegang datacenters
Een bijkomend probleem is, dat toegang tot datacenters – zeker in het huidige tijdvak – best wel een dingetje is. Dat houdt in dat zelfs wanneer je specialisten fysiek in de buurt van het datacenter verblijven, je nog steeds niet bij de hardware kunt om herstelwerkzaamheden te doen. Bij zogenoemde ‘lights out’-datacenters is het zelfs helemaal niet aan de orde om de fysieke locatie te betreden. Het gevolg van deze beperkte toegang tot een datacenter met het toegenomen belang van gedigitaliseerde diensten is tweeledig. Allereerst zal er (nog) meer werk op afstand gebeuren, bijvoorbeeld de configuratie van servers, en daarnaast zal er binnen de internetdienstverlening veel meer geautomatiseerd moeten worden om de kwaliteit van de dienstverlening te borgen én te kunnen opschalen.
Automation (het automatiseren van processen en handelingen) is de afgelopen jaren steeds meer in schwung gekomen door de groeiende complexiteit van it-omgevingen in combinatie met de toenemende afhankelijkheid van diezelfde it én het gebrek aan goede it’ers. De behoefte hieraan groeide echter al enorm begin van deze eeuw. Servervirtualisatie zorgde destijds voor een revolutie op het vlak van compute-resources; op één server konden wel vijf tot tien applicaties draaien. Die moesten wél allemaal gemanaged worden. Vandaag de dag zien we dat volledige stacks, inclusief netwerkverbindingen, vrijwel geheel automatisch zijn te monitoren en bij te sturen.
Bij de hyperscalers is deze situatie al realiteit. Kijk bijvoorbeeld eens naar de manier waarop Netflix en Google de resolutie van hun videostreaming verlaagden om zo minder bandbreedte te gebruiken, of hoe Microsoft een aantal features in Windows 365 uitzette om meer ruimte te scheppen voor Teams en andere diensten. Deze ingrepen waren alleen mogelijk dankzij een zeer hoge mate van automatisering. Veel partijen in het (cloud)hostingsegment zullen nu stappen moeten zetten om hun dienstverlening (kosten)efficiënter, schaalbaarder en meer resilient te maken. Want hoewel anno 2025 de markt voor digitale diensten veel groter zal zijn dan nu, zullen klanten veeleisender zijn dan nu én zullen dienstverleners snel moeten anticiperen op verstoringen van buitenaf.