De wereldwijde markt voor infrastructure-as-a-service (iaas) is in 2019 met meer dan 37 procent aangegroeid. Dat becijferde het marktonderzoeksbureau Gartner. Wereldwijd werd er in 2019 zo’n 44,5 miljard dollar aan iaas uitgegeven, tegen 32,4 miljard in 2018.
De grootste aanbieder van iaas-diensten is Amazon, zegt Gartner, met een marktaandeel van 45 procent. Daarna volgen Microsoft (17,9 procent) en het Chinese Alibaba (9,1 procent) en Google (5,3 procent). Het eveneens Chinese Tencent maakt de top vijf rond met een marktaandeel van 2,8 procent. Dit vijftal is samen goed voor tachtig procent van de totale markt.
Hoewel het marktaandeel van Amazon licht daalde, behaalde het bedrijf van Jeff Bezos wel een ferme omzetgroei uit iaas, van nog geen 15,5 miljard dollar in 2018 naar net geen twintig miljard vorig jaar. Ook alle andere spelers lieten stevige omzetstijgingen optekenen. Bij Microsoft was die te wijten aan groei bij Azure en de stap om die dienst nu samen te verkopen met andere producten.
‘Cloud ondersteunt de push naar digitaal zakendoen, dat bovenaan de agenda’s van cio’s blijft staan’, zegt Sid Nag van Gartner. ‘Het maakt technologieën mogelijk zoals de edge, ai, machine learning en 5G. Uiteindelijk heeft elk van deze technologieën een schaalbaar en elastisch infrastructuurplatform met hoge capaciteit nodig, zoals public cloud iaas, waardoor de markt sterk is gegroeid.’
De groeicurve van cloud is ook nog lang niet uitgewerkt, meent Nag. Met dank aan corona. ‘Toen ondernemingen gedwongen werden hun applicaties te verplaatsen naar de publieke cloud als gevolg van de pandemie, realiseerden ze zich de werkelijke voordelen van de publieke cloud en het is onwaarschijnlijk dat ze van koers zullen veranderen. In de herstel- en reboundfase erkennen de cio’s dat ze de workloads niet terug hoeven te brengen naar het bedrijf, wat de uitgaven voor de cloud verder zal verhogen. Het zal ook nieuwe samenwerkingstoepassingen laten evolueren naar opkomende technologieën zoals virtuele realiteit en 360-gradenvideo.’
“Toen ondernemingen gedwongen werden hun applicaties te verplaatsen naar de publieke cloud als gevolg van de pandemie,”
Raadsel waarom de apps nu ineens de cloud in moeten, als ze al 20 jaar lang ook met vpn bereikbaar zijn.
Dino,
De vraag gaat om welke apps naar de cloud zijn gegaan want door de pandemie zijn organisaties idd. op zoek gegaan naar samenwerkingstoepassingen in de cloud omdat ze de samenwerking anders moesten gaan organiseren. Ik denk dat je die toepassingen niet achter de firewall van de organisatie wilt zetten omdat de bottleneck in een elastisch infrastructuurplatform vaak zit in dat soort netwerk componenten. Elk nadeel heeft dus uiteindelijk zijn voordeel want ook de overheid werd door de pandemie gedwongen om de communicatie te wijzigen en openende digitale loketten, zoals een loket voor de aangifte van cybercriminaliteit welke tijdens de pandemie dan ook met 167% toenam. Cybercriminaliteit is uiteindelijk ook een vorm van digitaal zakendoen en nieuwe samenwerkingstoepassingen in de cloud faciliteren innovatieve fraudes.
Ik zal niet ingaan op de vele fraude mogelijkheden in de cloud maar elk voordeel heeft uiteindelijk ook een nadeel want naast de vriend-in-nood-fraude via Whatsapp werd met de ruggespraak tussen Halsema en Grapperhaus via Whatsapp ook duidelijk dat het governance principe van zeggen wat je doet, doen wat je zegt en dat bewijzen ook geldt voor samenwerkingstoepassingen in de cloud. Want één klein probleem met alle nieuwe samenwerkingstoepassingen in de cloud is de verplichting om op ieder moment de rechten en verplichtingen van de rechtspersoon te kunnen bepalen. Sid Nag van Gartner vergeet even dat data portabiliteit bij wet verplicht is en hopelijk erkennen CIO’s in de herstel- en reboundfase dat ze de workloads zelf niet terug hoeven te brengen naar het bedrijf maar mogelijk het digitaal residu in de vorm van data wel.
Infra (hardware/storage/db,iam/security,technische policies etc), en apps, governance zijn al in je organisatie aanwezig.
Vpn/citrix/webportal/vdi ook, alleen heb je nu meer concurrent users.
Dus is je access laag schaalbaar, dan ben je er en dat is niet voorbehouden aan cloud.
Dino,
Ik zal het (hopelijk) wat duidelijker stellen met het feit dat veel samenwerkingstoepassingen in de cloud onder de Systems of Engagement vallen. Het gaat om interactie platformen in het digitaal zaken doen waar de interactie tussen klanten, medewerkers en partners het moment van de waarheid is. Het is een andere waarheid bij Systems of Record en daarom wees ik op governance principe van zeggen wat je doet, doen wat je zegt en dat bewijzen. Er zit tenslotte een verschil tussen een (video)vergadering en een gesprek als we naar de notulen kijken.
Een system of engagement is er op ingericht om op ieder moment, op iedere plek, via elk kanaal (5G?) of device informatie te delen terwijl dat over het algemeen dus niet de opzet van een VPN/VDI oplossing is. Dat is veelal een accesslaag naar core systemen uit het verleden met licentiemodellen uit het verleden waarin opschalen niet het probleem zal zijn maar onzekerheid over de duur van COVID-19 maatregelen is zo’n dingetje wat de business case hierin lastig maakt. Het moment van de waarheid aangaande een bijzondere situatie die het nieuwe normaal wordt zit grotendeels in een contractuele inertie.