Klanten van Spar staan straks niet meer in de rij om hun boodschappen af te rekenen. In samenwerking met Centric voert de supermarktketen als een van de eerste winkels in Nederland kassaloos winkelen in, met de telefoon als productscanner.
Voor zijn winkelautomatisering gebruikt Spar de Omnichannel Retail Suite van Centric. Om kassaloos winkelen mogelijk te maken, heeft Centric de kassa-businesslogica via services beschikbaar gesteld aan de Utrechtse it-dienstverlener Social Brothers, die de scap-app Skippen ontwikkelde. De app maakt daarvoor gebruik van gegevens die Centric uit de bedrijfssystemen ontsluit, zoals de juiste prijzen, promoties, omschrijvingen, betaalafhandeling en rapportages.
Spar is één van de eerste ketens die winkelen zonder tussenkomst van de kassa aanbiedt. De proof of concept loopt tot februari 2021 bij twee filialen in Utrecht. Daarna wordt bekeken of Spar de oplossing voor kassaloos winkelen in meer panden gaat uitrollen.
Doorlopen na betaling
De app die kassaloos winkelen mogelijk maakt, draagt de naam Skippen en is een functie binnen de Spar University-app. Met de app Skippen scannen klanten producten met hun telefoon. Eenmaal klaar met winkelen, verschijnt er een Tikkie-verzoek, waarna ze afrekenen via de eigen bank. De kassabon die voorheen fysiek geprint werd, ontvangen ze in de app. Wachten voor de kassa is er niet meer bij, bezoekers kunnen na de betaling meteen doorlopen.
Op deze manier wil Spar de service aan klanten vergroten, aldus formulemanager Martijn van der Hoeven: ‘Met de nieuwe technologie is kassaloos winkelen mogelijk het nieuwe normaal.’
Met zo’n 13.000 winkels in 48 landen is Spar één van de grootste foodretailers ter wereld. In Nederland telt de keten ruim 450 winkels.
Op de website van Spar University staat: “Door het introduceren van SKIPPEN, heeft SPAR University meer relevante en dus persoonlijke data over haar klanten om slimmere appdeals te maken.” waardoor het voordeel (in tijd) een aanzienlijke prijs heeft aangaande de privacy. De Spar is namelijk niet zo voordelig in prijs als ik overweeg dat ze gemiddeld 13% duurder zijn volgens de consumentenbond wat op een kar vol wekelijkse boodschappen om veel geld gaat.