De ontwikkeling van artificial intelligence (ai) is de afgelopen jaren zó snel gegaan dat we dingen die wel ai zijn, al bijna zien als standaardtechnologie. Denk gezichtsherkenning door camera’s of een spamfilter in de mailbox. Dit blijkt ook uit het IT Trendsonderzoek dat Supply Value jaarlijks uitvoert. Alle respondenten zijn bekend met de ontwikkeling en veel it-professionals gaan er komend jaar daadwerkelijk mee aan de slag.
In deze digitaliserende wereld veranderen veel technologieën in een razend tempo de manier waarop organisaties hun werkzaamheden uitvoeren. In dit web van technologieën is het voor it-professionals belangrijk om te weten wat de meest opkomende trends zijn van komend jaar, zodat hier de juiste toegevoegde waarde uit gehaald kan worden voor hun organisatie. Het doel van het IT Trendsonderzoek is het ondersteunen van informatiemanagement en -technologieprofessionals bij het stellen van de belangrijkste prioriteiten en de juiste focus.
Wereldwijde investering
Op plek zeven van het IT Trendsonderzoek eindigt dit jaar dus ai. Bijna zeventig procent van de respondenten geeft aan redelijk tot veel prioriteit te geven aan deze trend het komende jaar. De prognose is dan ook dat de wereldwijde investering in ai-systemen 98 miljard dollar zal zijn in 2023, waar dat 47 miljard dollar is in 2020. Opmerkelijk is wel dat slechts veertig procent van de respondenten aangeeft ‘redelijk bekend’ tot ‘expert’ te zijn in ai.
De term ai is op veel plekken aanwezig en wordt vaak door elkaar gebruikt met machine learning en deep learning. Ai is de verzamelnaam voor technologieën waarbij gebruik wordt gemaakt van intelligentie toegepast door machines. De essentie van machine learning, een onderdeel van ai, is dat een machine leert van gebeurtenissen in het verleden, doordat nieuw gegenereerde data extra input is die voor andere beslissingen van de machine kan zorgen. Bij deep learning, een specifieke toepassing van machine learning, bootsen machines de neurale netwerken van het menselijk brein na.
Conversational ai
De technologieën van ai blijven zich doorontwikkelen. Waar natural language processing (nlp) al voor veel gemak zorgde in ons leven, denk aan Google Translate, zal conversational ai (bijvoorbeeld Siri) dit naar het volgende level brengen. Deze ontwikkeling kan organisaties helpen de customer service te verbeteren. Verder zien we dat organisaties software-as-a-service-platformen inzetten om laagdrempelig en veilig met machine learning aan de slag te kunnen. Als laatste worden binnen deep learning hybride modellen gebruikt, wat zorgt voor een grote toename in accuraatheid van de modellen.
De verwachting is dat de toepassingen van op ai gebaseerde technologieën zal verdrievoudigen in 2021. Ai kent, naast de bekendere toepassingen zoals Google Maps die aan de hand van algoritmes de beste route naar je werk bepaalt, vele andere toepassingen. Zo zijn er veel ai-assistenten die administratieve taken over kunnen nemen, zoals Cortana (Microsofts ai-assistent) die je meetings en kalender bijhoudt en alerts stuurt waar nodig. Desondanks zien we ai flink dalen in populariteit dit jaar ten opzichte van andere trends, van plek drie in het onderzoek in 2019 naar plek zeven in 2020.
De kunst van ai
Ook geeft minder dan een kwart aan veel tot heel veel prioriteit aan ai te zullen geven in het komende jaar, waar dat vorig jaar nog meer dan veertig procent was. Reden hiervoor is dat hoewel we veel ontwikkelingen zien binnen de technologieën van ai, er mogelijk een shift is in focus: ai levert pas echt waarde op wanneer de randvoorwaarden op orde zijn. Zo is er een goed fundament met eenduidige, schone, volledige, actuele en goed beveiligde data nodig voor de inzet van ai. Analyseren van en rekenen met data is niet moeilijk, het vinden van die data en ontwikkelen van dat model waarmee de werkelijkheid getrouw wordt weergegeven, is de kunst van ai.
‘De toepassing van ai is aan de ene kant een kans om data vanuit een groeiende heterogeniteit van databronnen bij elkaar te brengen wat tot verrassende inzichten kan leiden’, aldus Thijs Latour, consultant bij SupplyValue. ‘Aan de andere kant zorgt het voor complexiteit, wat weer zorgt voor databeveiligings-issues.’