Hoewel veel it’ers in Amsterdam straks hun baan zullen verliezen, blijft bij Booking.com de technologie hoog in het vaandel staan. De site gaat big data, machine learning en andere kunstmatige intelligentie inzetten om het publiek nog meer te binden.
Het is de bedoeling dat reizigers de app ook na het boeken van hun accommodaties blijven gebruiken, bijvoorbeeld voor het boeken van een taxi na aankomst op de luchthaven en het regelen van excursies en tours. Dit vertelde ceo Glenn Fogel tijdens een conference call met beursanalisten. Booking.com gaat vol inzetten op wat hij de ‘connected trip’ noemt. Gedurende de hele reis moet er interactie met de app zijn. Dit zorgt voor extra inkomsten.
Volgens Fogel kunnen de hotelketens die via eigen apps boekingen proberen binnen te krijgen, nooit de hoge ontwikkelkosten opbrengen. Ze kunnen geen geavanceerde machine learning toepassen wegens gebrek aan schaal. Booking.com kan dat tegen een fractie van de kosten per boeking.
Reorganisatie
De reorganisatie bij Booking.com die wereldwijd 4.375 medewerkers en veel it’ers hun baan kost, leidt tot potentiële besparingen van 211 tot 253 miljoen euro (250 à 300 miljoen dollar) per jaar op de personeelskosten. Het online boekingsplatform verwacht dat vanaf 2021 de vruchten hiervan zullen worden geplukt. De precieze besparing hangt af van het verloop van de onderhandelingen met de bonden en personeelsvertegenwoordigers.
Naast de personeelskosten worden ook op andere gebieden besparingen doorgevoerd. De marketinguitgaven zijn al behoorlijk teruggeschroefd. Ook de kosten van outsourcing, met name van de klantondersteuning, bewegen zich neerwaarts. De it-kosten zijn in het tweede kwartaal met 1 procent gedaald, vooral door lagere cloud-kosten.
Ondanks een omzetdaling van 84 procent in het tweede kwartaal van dit jaar ziet de toekomst van Booking.com, dat het hoofdkantoor in Amsterdam heeft, er niet slecht uit. Glenn Fogel verwacht dat Booking.com als een sterker bedrijf uit de crisis komt. De winstmarges zullen op de lange termijn de hoogste zijn in deze sector, aldus Fogel. Vergeleken met Trip.com en Expedia staat Booking.com er volgens hem beter voor. De van oorsprong Nederlandse hotelboeker ligt ver voor qua marktaandeel. Ook is Booking.com minder afhankelijk van zakenreizigers. De site drijft sterk op vakantiegangers.
De financiële resultaten over het tweede kwartaal waren minder slecht dan verwacht. De omzet bedroeg 532 miljoen euro (630 miljoen dollar), een daling van 84 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het verlies bedroeg 318 miljoen euro (376 miljoen dollar).