Sinds begin 2020 beseffen bedrijven dat medewerkers die op afstand werken ook na de coronacrisis een realiteit kunnen blijven. Bedrijven zoals Siemens en Twitter hebben bijvoorbeeld bevestigd dat hun medewerkers fulltime of drie dagen per week thuis kunnen werken.
Toen de overheid het werken op afstand afdwong, was de belangrijkste zorg voor veel bedrijven of ze hun personeel wel konden vertrouwen om het productiviteitsniveau te handhaven. Inmiddels lijkt het erop dat deze angst ongegrond was. In feite zijn de werkgewoontes van medewerkers zelfs aanzienlijk verbeterd sinds ze thuis werken. Eén van de redenen hiervoor is dat medewerkers productiever zijn en niet langer onder invloed staan van de onvermijdelijke stress van het verkeer om van en naar hun werk te komen.
Het is inmiddels duidelijk geworden dat het voor bedrijven geen zin meer heeft om alle werknemers voltijds terug naar kantoor te dwingen. Ze moeten vooral het juiste evenwicht zien te vinden om een betrokken personeelsbestand te behouden. En misschien blijkt daaruit dat ze niet meer alle kantoorruimte nodig hebben, waardoor ze daar kosten op kunnen besparen. De focus moet echter niet liggen op het besparen van geld, maar op de voordelen van het werken op afstand.
Voordelen van werken op afstand
Een belangrijke meerwaarde van werken op afstand zijn de productiviteitsvoordelen. Zo hoeven werknemers niet langer een uurtje naar kantoor reizen om iets te doen wat ze ook gemakkelijk thuis zouden kunnen doen. Voor veel mensen is het woon-werkverkeer een significant onderdeel van hun dag, dat vaak ten koste gaat van hun persoonlijke gezondheid en welzijn, maar ook van hun gezin en privéleven. Door die verloren tijd te verminderen, voelen de werknemers zich veel gemotiveerder en minder gestrest, en zullen dus betere resultaten boeken. Als je het zo bekijkt, dan is het kantoor is vooral nuttig voor vergaderingen en om de kantoorcultuur van het bedrijfsleven in stand te houden.
Bring Your Own Network (BYON)
Dit alles heeft ook gevolgen voor it. Het bedrijfsnetwerk reist nu met de medewerker mee naar huis. Daarom moet de focus niet liggen op Bring Your Own Device (BYOD), maar op Bring Your Own Network (BYON). Voor zowel bedrijven als medewerkers zou de focus daarom moeten liggen op het verbeteren van de netwerkconnectiviteit en het waarborgen van de veiligheid ervan.
Daar zijn verschillende oplossingen voor, waaronder flexibele vpn-oplossingen (virtual private network), waarmee medewerkers veilige, snelle en betrouwbare toegang hebben tot bedrijfsbronnen op afstand, ongeacht waar ze werken. Deze vpn’s werken ook samen met beveiligingsapparatuur die deep packet inspection-technologie gebruiken om vpn-verkeer te scannen op schadelijke bedreigingen, wormen, trojans en spyware.
Ook kun je geïntegreerde firewall-oplossingen inzetten die vpn’s ondersteunen met geavanceerde anti-malware en cloud query-modus. Dergelijke firewalls zijn ontworpen met meerlaagse bescherming tegen vele soorten bedreigingen en maken onder andere gebruik van url-threat-filters, anti-malware en inbraakpreventie. Ook kunnen er beveiligingsfuncties ingebouwd zijn als webfilters die de toegang van gebruikers tot ongepaste inhoud beperken.
Wifi 6
Een ander voordeel waar bedrijven van kunnen profiteren is de nieuwste netwerkstandaard, 802.11ax, beter bekend als wifi 6, in combinatie met cloud-enabled access points. Dit laatste stelt managed service providers (msp’s) en it-teams in staat om op afstand via de cloud accespoints te beheren. De tijd die it-teams op locatie moeten doorbrengen, wordt daarmee tot een minimum beperkt. Bovendien zorgen wifi 6-accesspoints voor zeer snelle en betrouwbare verbindingen voor mensen, of ze nu thuis of op kantoor werken.
En daarnaast zijn er ook lte-routers (long-term evolution) beschikbaar, waarmee je werknemers die thuis met breedbandproblemen kampen, kunt voorzien van een extra mobiele netwerkverbinding als noodoplossing. De afgelopen jaren zijn de datasnelheden van lte aanzienlijk verbeterd en de technologie biedt een ultra lage latentie en schaalbare bandbreedtecapaciteit.
Naadloze aansluiting thuis en kantoor
Met deze aanpassingen in de netwerkstructuur komen ook aanpassingen in het beheer daarvan om de hoek kijken. It-beheerders moeten denken aan:
1. Capaciteit – Plotseling moeten bedrijven veel meer personeel dat op afstand werkt faciliteren, zodat het netwerk in staat moet zijn om deze externe verbindingen te dekken.
2. Vermogen – Als medewerkers eenmaal zijn aangesloten op het bedrijfsnetwerk, moeten ze toegang hebben tot dezelfde tools en platforms die op kantoor beschikbaar waren om efficiënt en effectief te kunnen werken.
3. Betrouwbaarheid – Medewerkers moeten in staat zijn met het netwerk te verbinden zodra de werkdag begint, en vervolgens verbonden blijven zonder verstoringen.
Al deze punten zijn net zo belangrijk voor medewerkers die thuis werken. Ook daar is de vraag of de nodige wifi-bandbreedte beschikbaar is om alle platformen te ondersteunen die nodig zijn voor het werk. De capaciteit en betrouwbaarheid van het netwerk moet ook thuis gegarandeerd zijn. En de verbinding tussen kantoor en thuis moet uiteraard ook storingsvrij zijn.
Bedrijven moeten hier dan ook in investeren. Elk bedrijf moet voor zichzelf bepalen of het voor de kosten van elke breedbandverbinding, of slechts een deel daarvan, wil opdraaien. Het is daarnaast ook van vitaal belang dat bedrijven hun medewerkers voorzien van de juiste apparatuur om het thuiswerken te ondersteunen. Denk aan een laptop, webcam, telefoon, headset en goede monitor. Met name kleinere bedrijven laten hier nog wel een steken vallen. Dat zal ze uiteindelijk opbreken, als blijkt dat hun werknemers toch minder productief zijn door onvoldoende gefaciliteerd te zijn, of wellicht zelfs het slachtoffer worden van kwaadwillenden of ransomware.