De Europese Commissie heeft aangekondigd dat ze een onderzoek start naar de overname van wearables-fabrikant Fitbit door Google. Volgens de Commissie bestaat het risico dat Google zijn al dominante positie op de online-reclamemarkt zal versterken door de data die Fitbit aanlevert.
De overname van Fitbit door Google dateert van eind vorig jaar. De tech-reus legde toen iets meer dan twee miljard dollar neer voor de fabrikant van slimme horloges en fitnesstrackers. De data die Fitbit uit zijn horloges haalt (looptijden, hartslagen, positiegegevens) zou Google kunnen gebruiken om zijn advertenties nog nauwkeuriger op hun doelpubliek af te stemmen. Dat is een voordeel waar concurrenten geen beroep op kunnen doen. Op die manier zou Google dan ook de prijzen van zijn advertenties kunnen verhogen en de keuzemogelijkheden van de gebruikers inperken.
Google heeft zelf al aangeboden om de data van Fitbit apart op te slaan en niet te gebruiken voor reclamedoeleinden, maar de Europese Commissie heeft zijn twijfels over dat voorstel. Daarnaast wil Europa ook bekijken welk effect de deal tussen Google en Fitbit heeft op de opkomende markt voor digitale gezondheidszorg en of Google ook andere fabrikanten van wearables toegang zal geven tot essentiële data.
Europa staat niet alleen in zijn zorgen rondom Fitbit en Google. Ook in de VS en Australië zijn mededingingsautoriteiten de deal aan het bekijken. Google zelf wijst er op dat er veel concurrentie is op de wearables-markt en dat het bedrijf er alles aan zal doen om de interoperabiliteit tussen apparaten te behouden.
Het Europese onderzoek moet tegen begin december met eerste conclusies naar buiten komen.