Telecomoperator Proximus heeft het Belgisch/Nederlandse Eurofiber en het Nederlandse Delta Fiber gekozen voor de uitrol van zijn glasvezelnetwerk. Eurofiber zal Wallonië voor zijn rekening nemen, Delta Fiber Vlaanderen.
Het hoofddoel van de partnerships is de kostefficiënte versnelling en uitbreiding van de uitrol van glasvezel-tot-aan-de-deur (fiber-to-the-home, ftth), zegt Proximus in een persbericht. Daarbij krijgen alle geïnteresseerde derde partijen toegang tot het netwerk, onder niet-exclusieve en niet-discriminerende voorwaarden. Ook onderling zal dat gebeuren: Proximus zal bijvoorbeeld op het netwerk van Eurofiber mogen en omgekeerd.
Met de twee bedrijven is een intentieverklaring getekend en nu beginnen de onderhandelingen over de specifieke voorwaarden voor de klus. De bedoeling is om een joint venture op te richten voor ontwerp, aanleg, onderhoud en upgrade van het netwerk, dat daarna open en toegankelijk zal zijn voor wholesaleklanten. In Wallonië moeten minstens een half miljoen huizen kunnen worden voorzien van glasvezel, in Vlaanderen zijn dat er anderhalf miljoen.
Open netwerk
Delta Fiber is een Zeeuws telecombedrijf dat meer dan 700.000 aansluitingen door heel Nederland beheert. Tegen eind volgend jaar moeten dat er een miljoen zijn. Ook zij hebben een open netwerk dat meerdere partijen toegang biedt om hun diensten te leveren aan zowel consumenten als bedrijven.
Ook Eurofiber heeft al jarenlang ervaring met glasvezel, maar biedt het product voornamelijk aan zakelijke klanten aan. In België en Nederland heeft Eurofiber vandaag zo’n 37.000 km fiber liggen, waarvan 7.000 in ons land. Telco’s zoals Proximus, Telenet en Orange zijn grote klanten, maar ook in de mediasector (VTM, VRT, Videohouse…), logistiek en de haven, de financiële en zorgsector, én de overheid is het erg actief. Eurofiber verbindt tevens alle datacenters zoals Interxion, LCL, Google en anderen, waardoor het een vrij unieke positie bezit. Het telt zo’n vijftig medewerkers en een omzet van 25 miljoen euro wat jaarlijks met een ‘double digit’ percentage groeit.
Ambitie
Eind maart van dit jaar stelde Proximus zijn nieuwe #inspire2022-strategie voor. Een van de pijlers daarin is voor ceo Guillaume Boutin de snelle uitrol van glasvezel, waardoor België zijn achterstand tegenover de buurlanden (en vooral Nederland) op dat vlak kan wegwerken. De ambitie is om tegen 2025 2,4 miljoen Belgische huizen op het glasvezelnetwerk te kunnen aansluiten.