Laura Walter-Goudsmit wordt op 33-jarige leeftijd aangesteld als algemeen directeur van Edutrainers. Een prestatie waarvoor ze keihard werkt. Hoe is het om als jonge vrouw aan de top te staan in een ict-bedrijf?
De directrice vertelt dat ze altijd al wist dat ze algemeen directeur van een (ict-)bedrijf in het onderwijs zou worden. Onderwijs zit namelijk in haar dna. Zo wilde ze als kind juf worden, heeft ze bijbaantjes gehad bij het trainen/opleiden van kinderen en was ze altijd al gefascineerd door de ontwikkeling van kinderen.
Haar studie International business leek een uitstapje te zijn weg van het onderwijs, maar na het behalen van het diploma, betreedt ze direct weer de markt. Niet bij een onderwijsinstelling zelf, maar bij (inter)nationale ict-bedrijven waarbij ze scholen begeleidt bij de implementatie van technologie. Na ruim tien jaar hard werken, heeft ze inmiddels de top bereikt. Ze is actief als algemeen directeur van het Amsterdamse Edutrainers, een bedrijf dat leraren schoolt in digitale vaardigheden.
Netwerk
Hoe ze op zo’n jonge leeftijd de top heeft bereikt? ‘Ik hanteer het motto Go with the flow en ik creëer zoveel mogelijk kansen’, vertelt de kersverse ceo. ‘Ik heb altijd met passie gewerkt en laten zien wat ik kan. Daarnaast heb ik ook veel te danken aan mijn netwerk dat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd.’
Dat netwerk is zeer belangrijk voor Walter-Goudsmit. ‘Mijn netwerk heeft mij gebracht tot waar ik nu ben. Ik heb het gedurende mijn carrière opgebouwd door diverse klussen uit te voeren. We zijn bekenden van elkaar en ik heb bewezen wat ik voor ze kan betekenen. Dit helpt om vervolgens nieuwe samenwerkingen aan te gaan.’
Maar dat netwerk helpt ook met de organisatorische uitdagingen waar ze als algemeen directeur tegenaan loopt. ‘Elke ceo moet vergelijkbare vraagstukken oplossen. Wanneer je tegen een probleem aanloopt, is het belangrijk om je kwetsbaar op te stellen. Laat weten dat je iets niet weet en schakel de benodigde hulp in om het probleem op te lossen. Ik bel op dit momenten met iemand uit mijn netwerk, die ik goed ken en vertrouw, en vraag hoe zij de problematiek hebben opgelost. Voor mij waren dit bijvoorbeeld personele zaken, zoals het vinden van juiste werkkrachten, omdat ik hier nog geen ervaring in had.’
Deze groep vertrouwelingen noemt de topvrouw haar trusted circle. ‘Naast voor samenwerking en advies, kan ik ook bij hen terecht om even te ventileren over de uitdagingen in mijn werk. Zo moest ik door het coronavirus afscheid nemen van een aantal collega’s en dat was echt lastig om te doen. Of soms brengt een techgigant een oplossing op de markt, waardoor ons product niet meer goed aansluit. Dan moeten we heel snel werken om dit weer op te lossen. Dat zijn piekmomenten waarop je je niet kunt voorbereiden. Het is belangrijk om een supportsysteem te hebben waar je hierover kunt praten. Overigens hoeft dat geen zakelijke relatie te zijn. Het kan ook een goede vriendin of mijn partner zijn.’
Mannenwereld
De man-vrouwverhouding is in de ict-sector nog steeds niet in evenwicht en er zitten veel meer mannen aan de top dan vrouwen. Dat vindt ze logisch. ‘Vrouwen lopen nou eenmaal tegen meer uitdagingen aan dan een man om een topfunctie te bereiken. Dat komt dan niet door discriminatie, dat heb ik in mijn carrière nog nooit ervaren. Zeker niet als je expert wordt in je eigen specialisatie.’
Ze geeft wel toe dat er voor vrouwen uitdagingen zijn om te werken in een door mannen gedomineerde wereld. Zo zijn de mannelijke gespreksonderwerpen niet altijd even interessant, is de aanpak van een vrouw vaak anders dan die van een man en worden er ook seksistische opmerkingen gemaakt. ‘Daarvoor moet je wel sterk in je schoenen staan.’ Ze voegt toe dat het vanuit de top een stuk gemakkelijker is het werk in de mannenwereld uit te voeren. Dat komt doordat de titel algemeen directeur of ceo body meegeeft, wat automatisch een niveau van respect bij de gesprekspartners oplevert.
Maar die bovengenoemde uitdagingen verklaren niet waarom het voor vrouwen moeilijker is om aan de top van (ict-)bedrijven komen. Dat heeft meer te maken met de privésfeer. Een verantwoordelijke topfunctie combineren met moederschap en de thuislogistiek betekent flink wat balletjes in de lucht houden. ‘Over het algemeen moeten vrouwen naast hun werk ook nog het huishouden runnen. Wij moeten deze taken slimmer uitvoeren of anders goed beleggen, out of the box denken om dit gezamenlijk te doen als een team met je partner. In mijn geval is mijn steun en toeverlaat mijn man Timo. Ik kan mijn werk als directielid echt niet uitvoeren zonder hem.’
Uiteindelijk maakt het Walter-Goudsmit niet uit wat de man-vrouwverdeling is in de top. ‘Ik zit regelmatig als enige vrouw aan de tafel en dat is ook helemaal niet erg. Het gaat er uiteindelijk om dat de juiste mensen op basis van hun talenten de juiste functies vervullen. Je geslacht of afkomst is hierbij niet relevant.’
Werk en privé
Nu ze aan de top staat, loopt ze uiteraard nog steeds tegen uitdagingen aan. Daarvan leert ze veel. ‘Ook als algemeen directeur valt er nog veel te leren. Iedereen moet altijd proberen zichzelf te ontwikkelen en de lat hoger te leggen.’ Zo probeert ze zelf altijd op de hoogte te blijven van de laatste (tech)trends en ontwikkelingen in het onderwijs. Hiervoor volgt ze webinars, leest ze artikelen en laat ze zich voeden door mensen in haar zakelijke omgeving. En op zakelijk niveau wil ze sneller, makkelijker en efficiënter werken. Ze schakelt hiervoor graag de hulp van ict-oplossingen in.
Uiteindelijk werkt de directrice ruim minstens zestig uur per week, waardoor de scheidingslijn tussen werk en privé naar eigen zeggen heel vaag is. ‘Ik heb wel voor mezelf strikte regels opgesteld. Als mijn kinderen thuis zijn, is het familietijd en werk ik echt niet. Ik reageer niet op mijn e-mail of LinkedIn-berichten en neem ook mijn telefoon niet op. Hierover ben ik altijd heel open en transparant. Wanneer mijn kinderen op school zitten of in bed liggen, ben ik graag aan het werk. Ik heb ook een grote passie voor wat ik doe. Daarom vind ik het ook niet erg om hiermee bezig te zijn. Daarbij probeer ik wel maximaal drie avonden per week te werken en moeten weekenden idealiter ook werkvrij zijn. Het vraagt om discipline om deze balans tussen werk en privé goed te houden. Dit evenwicht is noodzakelijk om een goede ceo, vrouw en moeder te zijn.’
Digitale vaardigheden
Walter-Goudsmit staat dus sinds een halfjaar aan het roer van Edutrainers. Dit bedrijf schoolt leraren van primair en voortgezet onderwijs in digitale vaardigheden. ‘Ik zit al dertien jaar in de ict- en onderwijssector en heb veel ontwikkelingen in de sector gezien. In het begin hielp ik scholen om technologie, zoals computers, laptops en digitale borden, in het klaslokaal te krijgen. Leraren hebben in de tijd vanuit noodzaak leren werken met deze technologische oplossingen. Maar daarbuiten beschikken zij nog over onvoldoende digitale didactische vaardigheden. Ze leren dit simpelweg niet leren tijdens hun opleiding tot leraar en er is door de werkdruk op school onvoldoende aandacht voor nascholing op dit gebied. Door het gebrek aan deze kennis en vaardigheden, kunnen ze dit ook niet overbrengen op hun leerlingen.’
‘Met de komt van digitale geletterdheid in het curriculum, is het van belang dat leraren beschikken over de juiste competenties om de kinderen voor te bereiden op de werkmaatschappij en ze allemaal gelijke kansen te geven.’ In haar ideale wereld wordt digitale geletterdheid opgenomen in elke opleiding tot leraar. Dat gaat verder dan werken met een softwareprogramma van het schoolbord, en juist meer over mediawijsheid, informatievaardigheden en ict-basisvaardigheden. Op die manier kunnen leraren, zonder behulp van tussenpersonen, deze kennis en vaardigheden overbrengen op hun leerlingen.
‘Dat wordt wel een langetermijnoefening’ geeft Walter-Goudsmit aan. ‘We zijn de komende vijf jaar zeker nog niet uitgepraat over de digitale vaardigheden van de leraren. Dit moet in de toekomst echt naar een hoger niveau getild worden. Daarnaast ben ik benieuwd naar de volgende stappen in de digitale transformatie van het onderwijs. Eerst was er veel angst en weerstand tegen digitale middelen, maar door de uitbraak van het coronavirus moesten scholen dit wel omarmen. Dit heeft digitalisering in het onderwijs een boost gegeven. Maar nu is het zaak dat hier een vervolg op komt en het onderwijs structureel verandert. Er is nog zoveel mogelijk: denk bijvoorbeeld aan de inzet van kunstmatige intelligentie om gepersonaliseerd onderwijs aan leerlingen te bieden. Dat zijn toekomstige ambities waarmee ik me bezighoud, om zo het onderwijs zowel nationaal als internationaal te vernieuwen en verrijken.’
Dit artikel staat ook in Computable Magazine #4 2020.
Internationale lessen
Laura Walter-Goudsmit is geboren in Frankrijk en heeft Nederlandstalige ouders. Na het volgen van traditioneel klassikaal onderwijs in een Frans dorpje, werkt ze een jaar als au pair in New York. Daarna rondt zij haar studie International Business in Monterrey (Mexico) af. Ze krijgt een baan in Nederland aangeboden en woont en werkt sindsdien hier.
Tijdens haar internationale ervaringen leert Walter-Goudsmit diverse lessen van de verschillende culturen. ‘Frankrijk is een hiërarchisch land. Dat werkt voor mij niet. Elk teamlid, ongeacht zijn niveau of functie, is waardevol. Medewerkers moeten zich vrij voelen om ideeën aan te brengen en uit te voeren. Zij moeten zich gehoord voelen.’
In Mexico is er meer corruptie. ‘Ondanks de regels, wint de hoogste betaler. Het is dus belangrijk om elke afspraak goed vast te leggen en alles goed af te dekken.’ In de Verenigde Staten is de werkwereld zeer gestructureerd. Daarbij gaat alles volgens de regels, zeker bij grootbedrijven zoals Dell. Hier is veel discipline en structuur en wordt altijd vooruitgedacht.