Ondanks corona verwachten ict-bedrijven overwegend positieve financiële resultaten in 2020. De grootste groep (41 procent) denkt dit jaar minimaal evenveel omzet te realiseren als in 2019. Bijna een derde (30 procent) voorspelt zelfs een omzetgroei. De sector voorziet dat het negatieve effect van de coronacrisis vooral volgend boekjaar (2021) zichtbaar wordt. Dit blijkt uit een rondvraag door stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL).
DINL ondervroeg 101 Nederlandse it-bedrijven over hun financiële verwachtingen de komende tijd. De geënquêteerden zijn telecombedrijven, internetbedrijven (cloud- en hostingproviders, datacenters, glasvezelaanbieders en cybersecurity-specialisten) en automatiseringsbedrijven (consultants, kantoorautomatiseerders, system integrators en hardwareleveranciers).
Voor het tweede kwartaal verwachten de ondernemingen geen voor- of nadelen van de coronacrisis. Ongeveer een kwart verwacht wel een lagere omzet in het tweede kwartaal van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Nog eens een kwart verwacht een hogere omzet te realiseren. Voor bijna de helft van de bedrijven (47 procent) blijft de omzet gelijk.
In het derde kwartaal vermoedt de sector meer last krijgen van de coronacrisis, al genereert de grootste groep ondervraagden (48 procent) naar verwachting nog steeds evenveel omzet. Toch neemt het aandeel bedrijven dat een lagere omzet verwacht dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toe tot 31 procent.
Voor het gehele boekjaar 2020 is er meer gereserveerdheid in de sector: 41 procent verwacht een gelijke omzet en 30 procent hoopt zelfs op een omzetgroei ten opzichte van 2019. In 2021 verwachten de it-bedrijven meer negatieve gevolgen van de huidige coronacrisis te ervaren. Zo denkt nog slechts 9 procent in 2021 betere resultaten te schrijven dan in 2020 en verwacht nog maar een derde (36 procent) een gelijk resultaat te realiseren. Ongeveer een kwart vreest voor een negatieve impact en de overige 23 procent heeft geen enkele (financiële) verwachtingen voor volgend jaar.
Telecombedrijven
Vooral telecombedrijven lijken optimistisch. Zij voorzien in 2020 eerder een omzetgroei dan een omzetdaling ten opzichte van 2019. Zeker in het tweede kwartaal verwacht 40 procent een hogere omzet te genereren. In het derde kwartaal daalt dat naar 25 procent. Ook over het gehele boekjaar zijn de telco’s optimistisch. 40 procent verwacht een omzetgroei en 35 procent verwacht een gelijk resultaat te realiseren.
In 2021 zijn de resultaten van telecombedrijven iets minder rooskleurig: bijna een derde (30 procent) verwacht een negatieve impact. Nog eens 30 procent verwacht dat de coronacrisis geen effect heeft op het financiële boekjaar en 15 procent verwacht zelfs een omzetstijging.
Internetbedrijven
Bedrijven actief in de internetsector (cloud- en hostingproviders, datacenters, aanbieders van glasvezeldiensten en cybersecurity-specialisten) verwachten in het tweede kwartaal nog een prima omzet en voor het derde kwartaal zijn zij een stuk voorzichtiger. Over het hele boekjaar van 2020 zijn de bedrijven ook nog overwegend positief (33 procent voorspelt meer omzet en 40 procent verwacht een gelijke omzet). Volgend jaar verwacht nog 7 procent een omzetgroei, voorspelt 36 procent een gelijke omzet als in 2019 en vreest 28 procent voor minder omzet dan in 2020.
Automatiseringsbedrijven
De bedrijven die duidelijk last hebben van deze crisis, zijn automatiseringsbedrijven zoals consultants, kantoorautomatiseerders, system integrators en hardwareleveranciers. Deze categorie is ook het meest pessimistisch over de rest van 2020 en verwacht voor 2021 niet echt een verbetering. Zo denkt ongeveer een derde van de automatiseringsbedrijven in beide boekjaren minder omzet te genereren.
Onderzoeksrapport
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van koepelorganisatie Digitale Infrastructuur Nederland (DINL). De enquête is gehouden onder leden van de brancheorganisaties Cyberveilig Nederland, Stichting Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP), DHPA Trusted Cloud Experts, ISPConnect, BTG/TGG, Fiber Carrier Association (FCA) en DINL.
Naast de verwachte impact op omzetresultaten, zijn respondenten ook gevraagd naar welke overheidsmaatregelen ze gebruiken, hoe de interne organisatie is gesteld, de gevolgen op het aantal medewerkers en klantcontact en -supportontwikkeling. Deze resultaten worden gebundeld in een onderzoeksrapport, dat binnenkort wordt gepubliceerd.