De Japans-Israëlische joint venture MusashiAI lanceert twee nieuwe robots met verregaande, autonome mogelijkheden. De eerste robot is een inspecteur voor visuele kwaliteitscontrole, de tweede een autonome chauffeur van heftrucks. Het bedrijf noemt zich het ‘eerste arbeidsbureau voor robots’.
MusashiAI is een joint venture tussen het Israëlische SixAI en het Japanse Musashi Seimitsu, een dochterbedrijf van Honda. Hun visuelecontrole-robot blijkt de snelheid, nauwkeurigheid en uithoudingsvermogen van menselijke arbeiders te overtreffen. Hij kan worden ingezet voor bijvoorbeeld de kwaliteitscontrole van tandwielen, waarbij hij onnauwkeurigheden van vijftig micrometer kan detecteren. Een micrometer is een duizendste millimeter.
Voor de robot is het ook een koud kunstje om twee tandwielen tegelijk te inspecteren. De producten kunnen via een automatische lijn aan de robot aangeleverd worden. In eerste instantie moet het apparaat ook getraind worden voor hij aan zijn taak kan beginnen, maar MusashiAI maakt zich sterk dat ook dat proces sneller kan afgehandeld worden dan vroeger.
‘Swarm navigation’
Ook de autonome heftrucks doen het beter dan mensen qua efficiëntie, kosteneffectiviteit en veiligheid. De karretjes worden aangestuurd door een camera boven de fabrieksvloer en een centrale verwerkingseenheid en vinden zelfstandig hun weg in magazijnen en fabriekshallen. Ze maken gebruik van zogenaamde ‘swarm navigation’. Daarbij worden de navigatietaken onder de verschillende robots verdeeld, terwijl ze met elkaar in contact staan.
Musashi Seimitsu betaalde een voorschot van tien miljoen dollar om met SixAI de robots te ontwikkelen en wil de apparaten in de toekomst in zijn fabrieken inzetten. De joint venture zegt al een contract te hebben met een grote fabrikant van kogellagers om de kwaliteitsinspecteur te mogen leveren.
Het bedrijf zou ook met vier Israëlische retailgroepen contracten hebben voor de levering van de autonome vorkheftrucks. De apparaten moeten tegen het vierde kwartaal van dit jaar operationeel zijn. De robots worden als een soort abonnementsformule geleverd, tegen een bepaalde kostprijs per maand.