De coronacrisis heeft de zakenwereld blijvend veranderd. Alle bedrijven moeten zich snel aanpassen, knopen doorhakken en de veranderingen omarmen. Nu alles zo snel in beweging is, moeten de uitdagingen op de voet worden gevolgd. Veel data zijn nodig om alles in de peiling te houden en de juiste aanpassingen te doen.
Dit concludeert Vodafone Business in het Future Ready Report 2020. Vinod Kumar, ceo van Vodafone’s divisie voor de zakelijke markt, wijst op de stroomversnelling bij de digitalisering van het bedrijfsleven. De pandemie is de grootste uitdaging van de laatste vijftig jaar, zegt hij. De beperkingen als gevolg van de coronacrisis geven reden onze relatie met veel dingen te onderzoeken, in het bijzonder de technologie. Terwijl technologie ons in staat stelt onze ‘connected’ levens voort te zetten, moeten we goed kijken hoe dit onze relaties verandert: niet alleen met elkaar maar ook met instellingen en bedrijven die ertoe doen. Volgens Kumar waarderen veel mensen het menselijke aspect meer dan voor de coronacrisis.
Het werk wordt anders gedaan en meer op afstand. Nieuwe zakelijke modellen breken door. Bedrijven vinden zichzelf opnieuw uit. Digitalisering wordt voortaan gezien als een basisniveau van competentie in plaats van een jarenlange transformatie. De coronacrisis heeft alles in een stroomversnelling gebracht.
Vijf uitdagingen
Vodafone liet voor het rapport afgelopen mei achthonderd bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Italië interviewen. Voor de crisis in november 2019 was al onderzocht welke bedrijven het best zijn voorbereid op de toekomst en hoe deze bedrijven zich onderscheiden van de rest. 1.813 bedrijven waaronder uit Nederland, vulden de enquête in. Ook werd kwalitatief onderzoek gedaan.
De pandemie drukte bedrijven met de neus op de feiten. In mei van dit jaar deed Vodafone opnieuw onderzoek; ditmaal naar de vraag of de bedrijven die klaar zijn voor de toekomst ook werkelijk beter voorbereid waren. Het antwoord was, niet verrassend, dat dit inderdaad het geval was. Interessanter is met welke uitdagingen deze bedrijven beter kunnen omgaan.
In het rapport worden vijf uitdagingen geïdentificeerd. Bedrijven moeten hun veerkracht opnieuw opbouwen en versterken. Resilience is het sleutelwoord. Verder staan ze voor de uitdaging zich snel aan te passen aan veranderende sociale attitudes en consumentengedrag. Duurzaamheid wordt standaard. Data en de digitale economie scheppen snel nieuwe zakelijke uitdagingen en kansen. De vijfde en laatste grote uitdaging zit in de werving en het voeden van talent.
Zes kenmerken van toekomstbestendige organisaties
De uitdagingen blijven onverminderd van kracht ook als de coronacrisis ten einde is. Bedrijven die ‘future ready’ zijn, hebben zes kenmerken gemeen. Ze hebben een positieve houding tegenover verandering. Ze staan open voor nieuwe technologie. Bovendien hebben ze een duidelijk plan voor een toekomst vol technologie. Ze weten hoe een werkwijze moet worden aangepast. Het blijft ook niet bij vage strategische plannen. Alle details zijn ingevuld. Documentatie, specificaties en financiering zijn op orde. Een ander kenmerk is dat deze bedrijven up to date blijven met opkomende trends. De zesde karakteristiek is een snel aanpassingsvermogen. Op nieuwe trends en uitdagingen wordt vlot gereageerd. Deze bedrijven zijn sneller op de markt dan hun concurrenten.
Volgens het rapport is het aanpassen aan sociale veranderingen de belangrijkste factor. Een heldere maatschappelijke doelstelling en sterke ethiek zijn cruciaal, nu de macht van consumenten toeneemt. Sociale verantwoordelijkheid is de onderscheidende factor in de slag om klanten en talent. Marketing alleen is niet meer voldoende. Bedrijven moeten een commitment aangaan. Ze moeten ergens voor staan, beslissingen nemen en actie ondernemen. Duurzaamheid moet de aandacht hebben van het hoogste strategische niveau van de onderneming. Dit is absoluut essentieel. De strategie moet helder zijn. Bedrijven moeten voortdurend meten welke voortgang ze op dit punt boeken. Data zijn essentieel bij het navigeren door de digitale economie. Naast duurzaamheid en het gebruik van brede reeks data moet flexibiliteit bij de recruitering alle aandacht krijgen. Diversiteit is hier het sleutelwoord. Flexibiliteit, het welzijn van werknemers en ‘in hoge mate verbonden werkruimtes’ zijn van vitaal belang. Om de juiste werknemers aan te trekken moet een bedrijf basiswaarden hebben die deze mensen aanspreken.