Het coronavirus heeft een licht negatieve impact op de financiële resultaten van KPN. De gevolgen zijn vooral zichtbaar in de busisnes to business (b2b)-tak. Zo realiseerde het bedrijf minder inkomsten uit roaming en werden it-projecten vertraagd. Dit wordt naar eigen zeggen gedeeltelijk gecompenseerd door de toename in mobiel verkeer.
Dat maakt KPN bekend in zijn kwartaalcijfers.
KPN boekte in het tweede kwartaal van dit jaar 1,2 miljard euro aan omzet. Dat is 4,9 procent lager ten opzichte van vorig jaar. Dit resulteert in een winst van 135 miljoen euro. Dat is zeven miljoen euro hoger (+5,4 procent) ten opzichte van het jaar ervoor. Dit hogere bedrijfsresultaat schrijft KPN toe aan lagere financieringskosten. Zo zijn schulden afgelost en werden lagere inkomstenbelastingen betaald.
Gekeken naar het eerste half jaar, komt de omzet van KPN uit op 2,6 miljard euro, 3,6 procent lager dan het eerste half jaar van 2019 (2,7 miljard euro). Dit resulteert in een winst van 255 miljoen euro. Dat is een stijging van 18 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2019 (217 miljoen euro).
Zakelijke markt
‘In de zakelijke markt bleven we solide vooruitgang boeken met klantmigraties naar ons vereenvoudigde en toekomstbestendige portfolio’, vertelt KPN-ceo Joost Farwerck. ‘We hebben ons productportfolio grotendeels vereenvoudigd, hoewel we ons bewust zijn van de uitdagingen binnen de zakelijke markt nu de economische activiteit in Nederland is afgenomen. Zowel ons vaste als mobiele klantenbestand ontwikkelde zich gunstig, maar de gemiddelde omzet per gebruiker stond onder druk door het wegvallen van roaming.’
De topman vertelt dat nieuwe initiatieven op het gebied van netwerken, IoT en security door Covid-19 zijn vertraagd. ‘Deze uitdagingen werden zoveel mogelijk gecompenseerd door verlaging van de kosten.’
Hoezo zijn ze getroffen, de winst is toch gestegen? Wat mis ik hier?