Toucan Toco ziet mogelijkheden voor groei in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het bedrijf gaat zich overigens organiseren op basis van verticale markten en niet langer op regio. Applicaties zijn volgens het bedrijf grenzeloos, net als klanten als Renault, ISS en Sodexo.
Dit vertelt Yann Toutant, country manager Benelux bij Toucan Toco. Ook benadrukt hij dat het bedrijf zich gaat organiseren op basis van verticale markten. ‘Applicaties zijn grenzeloos en de gebruikers en teams van onze klanten zoals Renault, ISS en Sodexo zijn dat ook. Door klanten met teams met diepgaande expertise van de branche te bedienen kunnen we beter tegemoetkomen aan hun sectorspecifieke behoeften.’ Ook geeft Toutant aan dat de onderneming in Nederland in 2023 vijftigduizend gebruikers wil hebben bij tweehonderd klanten.
Focus op Nederland
De belangrijkste focus in de Benelux is volgens hem op dit moment dan ook de Nederlandse markt. ‘We merken dat organisaties hier al verder zijn met dataprojecten en open staan voor het beschikbaar maken van data en inzichten voor alle medewerkers. Daarom is het voor ons heel interessant om hier te starten.’ Op dit moment werkt de onderneming met vijf gecertificeerde partners in ons land: Accenture, BearingPoint, Capgemini, Growteq en PwC.
Dagelijkse update
Wat betreft de gevolgen van corona merkt de Benelux-directeur op dat veel bedrijven meer dan ooit de vinger aan de pols willen houden. ‘Dit betekent dat ze niet maandelijks willen weten hoe ze ervoor staan, maar liever wekelijks of dagelijks. Men moet snel kunnen bijsturen en inspelen op de situatie. De dashboards binnen ons platform kunnen binnen enkele uren de inzichten daarvoor leveren. Ook het feit dat iedereen thuiswerkt en organisaties en teams verspreid werken over veel verschillende locaties betekent dat de beschikbaarheid van data en inzichten nog belangrijker zijn geworden. We hebben dan ook geen klanten verloren, maar gezien dat de vraag naar onze oplossingen juist toenam. We hebben zelfs nieuwe collega’s aan ons team kunnen toevoegen.’
Ook wijst hij erop dat het bedrijf vorig jaar nog een investering van 12 miljoen euro binnenhaalde. ‘Daarvoor draaide onze onderneming zes jaar op eigen kracht en is altijd scherp op kosten gelet. Deze combinatie maakt dat we een stevige basis hebben om ook tijdens deze periode verder te groeien.‘ Tot slot geeft Toutant aan dat de onderneming in 2025 wereldwijd leider wil zijn in datastorytelling-platformen.
Toucan Toco
Toucan Toco is opgericht in 2014 heeft inmiddels kantoren in de Benelux, Frankrijk, Spanje, Italië en Amerika. Onder de ruim honderd klanten die gebruikmaken van de oplossingen, bevinden zich onder meer Heineken, l’Oréal, Sodexo en Renault Nissan. In november 2019 ontving het bedrijf in een eerste investeringsronde 12 miljoen euro groeikapitaal.