Het is onjuist dat Tata Steel te veel betaalt voor de ict-diensten van Tata Consultancy Services (TCS), zoals eerder gemeld. In een verklaring stelt het staalconcern dat de hogere kosten het gevolg zijn van uitgestelde investeringen. Structurele ict-kosten zijn met twintig procent gedaald en doen dat de komende jaren met nog eens dertig procent.
De staalfabriek noemt de berichtgeving op basis van anonieme klokkenluiders in Het Noordhollands Dagblad van 17 juli 2020 onjuist. In de verklaring meldt het bedrijf dat het een zeer gecompliceerd en slecht onderhouden it-landschap had. ‘In het landschap was de afgelopen tien jaar nauwelijks geïnvesteerd. De it had onderhoud, investeringen en verbeteringen nodig. Wij hebben meer dan honderd miljoen geïnvesteerd in modernisering en digitalisering. We hebben dit gedaan vanwege het feit dat er sprake was van een sterke noodzaak om de it te verbeteren.’
Daarnaast stelt de fabriek in Velsen-Noord dat de kosten met twintig procent zijn verlaagd. In de toekomst wordt zelfs een daling van dertig procent verwacht. ‘TCS is een van de it-partners voor ons en zij hebben bijgedragen aan het verbeteren van onze it en het verlagen van de kosten met twintig procent. We hadden eerst een contract voor vijf jaar en hebben ons contract in juli verlengd. Dit verlaagt onze it-kosten verder met dertig procent. Bij de uitbesteding in 2015 waren IBM, TCS, Vodafone en Capgemini betrokken. Ook vanaf juli 2020 blijven partijen als Vodafone en Capgemini onze partners’, aldus Tata Steel. Hieruit blijkt overigens dat van IBM afscheid is genomen.
Nieuwe digitale omgeving
De staalfabriek is naar eigen zeggen de afgelopen jaren overgestapt op een nieuwe digitale omgeving. Deze biedt een grote variatie aan diensten voor de gebruikers, zoals Skype for Business, Office365, beveiliging, de uitrol van iPhones, nieuwe hardware en gebruik van Microsoft Azure. Daarnaast gaat het om nieuwe diensten voor interne klanten, zoals een supply chain-platform, productiemodules, een ecommerce-platform voor verkoop en marketing, een beveiligingscentrum, verbeterde netwerkmogelijkheden, andere hr-platforms en een nieuw grondstoffenplatform.
Als voorbeeld van een sterke verbetering die TSC heeft gerealiseerd, noemt Tata Steel de Smart Steel Factory. Hierbij zijn de verouderde it-productiesystemen vervangen door een standaardsysteem. Dit resulteerde in een gestandaardiseerde werkwijze, een uniforme planning van materiaal en kwaliteit en snelle en betrouwbare informatie, aldus de staalfabriek.
Taal geen probleem
In de verklaring spreekt Tata Steel tot slot ook tegen dat de taal een probleem zou zijn. De klokkenluiders stellen in het Noordhollands Dagblad dat de kwaliteit na de uitbesteding hard daalde, mede door taalproblemen van kennismigranten uit India. Volgens het staalconcern heeft het TCS-team de Nederlandse medewerkers op de servicedesk en alle mensen uit andere landen opgeleid tot het juiste niveau van het Engels.