In een financieringsronde van omgerekend ruim 55 miljoen euro heeft het jonge Britse analyticsbedrijf Quantexa onder meer ABN Amro Ventures weten te strikken. Het investeringsvehikel van ABN Amro doet mee met enkele andere investeerders, waaronder AlbionVC en grootbank HSBC.
Quantexa biedt financiële instellingen een ai-tool voor de herkenning van risico’s in hun dienstverlening. Het gaat bijvoorbeeld om risico’s bij kredietverstrekking en om risico’s op financiële criminaliteit en fraude. De toepassing combineert interne en externe databronnen en stelt bedrijven in staat om verregaande dwarsverbanden te leggen tussen mensen, locaties en organisaties.
Zelf noemen ze de gebruikte technologie contextual decision intelligence (cdi). Naar eigen zeggen wordt de ai-tool wereldwijd al door duizenden gebruikers binnen grote financiële organisaties ingezet. Onder de klanten bevinden zich HSBC en Accenture. Het bedrijf bestaat slechts vier jaar en haalde twee jaar geleden ook al bijna 23 miljoen dollar op.
Meer regio’s, sectoren en partners
Met het nieuw aangetrokken kapitaal (64,7 miljoen dollar) gaat Quantexa de dienstverlening uitbreiden naar andere regio’s en andere marktsectoren, zoals de zorg. Ook is het de bedoeling meer producten voor de financiële dienstensector te ontwikkelen. Het partnernetwerk moet ook groter worden. Het jonge bedrijf heeft al een indrukwekkend netwerk aan partners op de gebieden consultancy, technologie en data.
ABN Amro Ventures beschikt over een fonds van honderd miljoen euro. Dat geld is beschikbaar voor strategische investeringen in technologiebedrijven die de digitale transformatie van de bank kunnen versnellen. Enkele maanden geleden stapte het fonds in Berlijns bankierplatform Penta en in Fenergo, een Ierse leverancier van anti-witwassoftware voor financiële instellingen.