Scholieren hebben behoefte aan betere technologie bij het volgen van online lessen. Er is ruimte voor tal van verbeteringen. Veel scholieren hebben meer moeite om goed op te letten via een beeldscherm. De lessen zijn voor een groot deel ook minder boeiend dan normaal.
Dit blijkt uit een onderzoek dat loopbaanoriëntatiebedrijf Qompas deed onder ruim 4.200 scholieren in het voortgezet onderwijs. Online onderwijs is voor een ruime meerderheid van middelbare scholieren (vmbo, havo en vwo) niet motiverend. Ze zijn sneller afgeleid en missen daardoor het overzicht en grote delen van de uitleg.
Probleem ook is dat docenten niet altijd de controle hebben: ze merken niet als leerlingen afgedwaald raken. Technisch zou daar nog wat op moeten worden gevonden. Spijbelen is ook veel makkelijker dan normaal. Sommige scholen zien nauwelijks toe op aanwezigheid. Over het algemeen vinden scholieren online lessen minder motiverend dan fysiek onderwijs.
Een op de drie scholieren wil geen online onderwijs meer. Ze missen hun klasgenoten en vinden het moeilijk hun aandacht bij de les te houden. Scholieren die wel wat zien in online onderwijs, hebben voorkeur voor één tot drie dagen online onderwijs. Het merendeel van hen kiest voor twee dagen online lessen volgen.
Verbeterpunten
Scholieren hebben ook een aantal verbeterpunten voor docenten. Leraren moeten echt beter worden in de technologie. Hier en daar klinkt de kritiek dat ‘de meesten niet weten wat ze doen’. Een andere tip is even te vragen hoe het met de leerlingen gaat. ‘Betrek ons meer in het nakijkproces en andere dingen,’ zo wordt opgemerkt. Ook wordt sommige docenten verweten ‘nog steeds laat op hun mailtjes te reageren’. Een ander punt van kritiek is dat de lessen wel wat interactiever kunnen worden. Aangeraden wordt de interactie met de leerling te vergroten en meer gebruik te maken van borden of Powerpoint-presentaties. Technisch is verbetering mogelijk door een kwalitatief hoogwaardiger camera en microfoon te kopen.
Een tip is het online verhaal met visuals te ondersteunen: iemand op beeld zien praten is saai. Docenten doen er daarom verstandig aan om het verhaal op te hangen aan filmpjes en Powerpoints. Lessen zijn interactief te maken door quizjes te doen die leerlingen kunnen invullen op hun telefoon. Geef ook uitleg over de techniek: niet alleen voor docenten is de techniek nieuw. Ook leerlingen gebruiken veel apps voor het eerst. Een duidelijke tutorial of handleiding kan al helpen. Check ook welke middelen als meest gebruiksvriendelijk worden ervaren.
Het overgrote deel van de scholieren heeft online onderwijs gehad tijdens de coronacrisis. Vwo’ers hebben meer tijd aan hun schoolwerk besteed dan havisten en vmbo’ers.