De zakelijke chatdienst Slack, die de afgelopen maanden flink terrein verloor aan Teams, gaat in de tegenaanval. Bij de Europese Commissie is een klacht ingediend tegen Microsoft wegens oneerlijke concurrentie op het gebied van apps voor samenwerking in groepen.
Slack beschuldigt Microsoft ervan de populaire videoconferentie-app illegaal onderdeel te hebben gemaakt van Microsoft 365, het voormalige Office 365, dat ook Outlook, Word, Excel en PowerPoint omvat. Die bundeling is volgens Slack onderdeel van een patroon van concurrentiebeperkend gedrag. Miljoenen klanten zijn gedwongen tot de installatie van Teams, zo meent Slack. De zakelijke chatdienst die marktleider was voordat Microsoft deze markt betrad, beschuldigt haar rivaal ervan haar marktmacht te misbruiken.
Het is voor het eerst sinds lange tijd dat Microsoft weer met een antitrust-zaak te maken krijgt. Wat dat betreft onderscheidde Microsoft zich van techgiganten als Google, Facebook en Apple. Slack leek eerst de strijd om de markt voor collaboratie-software te winnen. Twee jaar geleden was haar positie nog onbedreigd. Maar Microsoft wist in record tempo langszij te komen en deze markt naar zich toe te trekken. Door Teams onderdeel van Office te maken en een enorme marketingcampagne te starten, werd Slack overvleugeld. Het enorme verkoopapparaat van Microsoft bleek daarbij een belangrijk wapen. Anders dan Slack onderhoudt Microsoft met vrijwel elke (grote) onderneming zakelijk contact.
Het kan overigens nog geruime tijd duren voordat de Europese Commissie uitspraak doet. In dit soort kwesties wordt niet over een nacht ijs gegaan. De Europese Commissie moet de klacht eerst ontvankelijk verklaren en beslissen of een formeel onderzoek is gerechtvaardigd. Slack eist dat Teams als vast onderdeel uit de Microsoft-suite wordt gehaald en een ‘eerlijk prijskaartje’ krijgt. Momenteel is niet zichtbaar hoeveel de gebruiker voor Teams betaalt, zo luidt het verwijt.
Ik kan me herinneren dat Netscape dat ook ooit eens deed. En kijk eens wat er van hen terecht is gekomen….
M$ leert het nooit af.
Maar er bestaan genoeg alternatieven, zelfs gratis. Alleen zouden gebruikers wat bewuster moeten worden, alleen dat gebeurt niet.
P.J.Westerhof,
Hoe verhoudt je advies zich tot privacy en de uitspraak van Europese Hof over de EU-US privacy shield overeenkomst? Het opportunisme aangaande ‘gratis’ verbaast me namelijk altijd weer als het om privacy principes gaat. Hiervan uitgaande is een bundeling van diensten voor veel organisaties administratief dan ook makkelijker dan met elke One-Horse-Ponyshow in de SaaS markt een verwerkingsovereenkomst af te sluiten. Oja, het eten of gegeten worden in deze innovatieve SaaS markt zorgt voor veel durfkapitaal maar weinig zekerheid aangaande de continuïteit van allerlei diensten.