Maar liefst 17.000 medewerkers van Bosch gaan zich toeleggen op de ontwikkeling van software voor de automobielindustrie. ‘s Werelds grootste leverancier van auto-onderdelen brengt zijn softwareactiviteiten onder in de nieuwe divisie Cross-Domain Computing Solutions (CDCS). Vanaf 2021 wordt alle Bosch auto-software daar ontwikkeld.
Bosch wil op de voorste rij zitten in de groeimarkt van software-intensieve elektronische systemen. De fabrikant is er al actief en voorziet dat deze markt tot 2030 wereldwijd zo’n vijftien procent per jaar groeit. Elektronica in voertuigen wordt steeds complexer, wat het bedrijf wil oplossen door de ontwikkeling van domeinoverstijgende software en elektronica.
Automated driving
De nieuwe divisie CDCS bundelt teams die zich binnen het auto-domein bezighouden met de ontwikkeling van software, elektra en elektronica. Deze teams werken bijvoorbeeld aan producten die chauffeurs ondersteunen bij het rijden (driver assistance), producten die het rijden volledig overnemen (automated driving) en oplossingen voor efficiënt energieverbruik van elektrische en traditionele voertuigen (powertrain).
CDCS neemt ook het voortouw in de verdere ontwikkeling van de zogeheten E/E-architectuur van voertuigen. E/E staat voor Elektrisch/Elektronisch en betreft enerzijds de optimalisering van energiebeheer en stroomverbruik van auto’s, bijvoorbeeld door slimme opslag en terugwinning van energie en anderzijds de communicatie tussen autocomponenten, sensoren en de omgeving.
Vijfhonderd miljoen regels code
Volgens Bosch is software de toekomst van elke auto. Waar voertuigen in 2010 gemiddeld zo’n tien miljoen regels aan softwarecode bevatten, is dat binnenkort opgelopen tot driehonderd tot vijfhonderd miljoen regels. ‘Software speelt in de toekomst een cruciale rol bij de eigenschappen van elke auto. Het maakt voertuigen slimmer en biedt chauffeurs tastbare voordelen’, aldus Harald Kroeger. Hij is bestuurslid binnen de Bosch-organisatie en vanaf 2021 verantwoordelijk voor de nieuwe divisie.
Behalve een enorm arsenaal van fysieke auto-onderdelen, ontwikkelt de fabrikant al bijna veertig jaar software voor auto-industrie. Afgelopen jaar besteedde het Duitse concern ongeveer drie miljard euro aan softwareontwikkeling in diverse softwareontwikkel-afdelingen. Veel van deze afdelingen liepen tegen hun grenzen aan, wat wordt opgelost door de activiteiten te bundelen in CDCS.
Eerder dit jaar besloot Bosch ook de productie van elektronica voor klanten in de auto-industrie en mobiliteitssector te bundelen. Hiervoor kwamen zo’n 24.000 medewerkers in 21 fabrieken in veertien landen te werken voor de nieuwe divisie Bosch Automotive Electronics.