Het blijft een bijzondere gewaarwording dat ooit zo drukke bedrijfskantoren al maanden praktisch leeg staan. Inmiddels keren de eerste werknemers weer op kleine schaal terug naar kantoor, maar de meningen zijn erover verdeeld of dat wel veilig en verantwoord is. Er lijkt nog geen consensus te zijn over hoe het nieuwe normaal er precies uitziet. We zouden ons ook kunnen afvragen of dat überhaupt noodzakelijk is.
In Nederland is het advies aan bedrijven nog steeds om hun medewerkers zoveel mogelijk thuis te laten werken. Dit is vanzelfsprekend niet voor iedereen mogelijk. Maar veel kantoormedewerkers hebben in de afgelopen periode bewezen dat ze vanuit huis net zo productief – en misschien wel productiever – kunnen zijn als op kantoor.
Ik zie dit ook terug in mijn organisatie en de bedrijven waarvoor we werken. We hebben helemaal geen haast om werknemers terug naar kantoor te halen. Zeker als thuiswerken de productiviteit niet negatief beïnvloedt en als terughalen de nodige gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.
Grote techbedrijven als Facebook, Twitter, Box en Slack hebben zelfs aangekondigd dat zij van het thuiswerken het nieuwe normaal willen maken. Dat lijkt me erg drastisch. Ik zie ook veel voordelen in fysiek samenwerken in teams en de creatieve interactie die ermee gepaard gaat. Maar wachten met het heropenen van ons kantoor tot het echt veilig is? Dat lijkt me wel heel verstandig.
Veranderen is noodzakelijk
Nu werk ik zelf bij een technologiebedrijf dat uitstekende faciliteiten biedt voor werken op afstand, inclusief de noodzakelijke ondersteuning en beveiliging. Er zijn natuurlijk ook bedrijven die wel degelijk worden beperkt in hun productiviteit door de aard van hun business, de volwassenheid van hun digitale processen of doordat hun it-middelen niet toereikend zijn.
Voor deze organisaties is de nood een stuk hoger. Zij moeten actief aan de slag om de situatie te verbeteren. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar nieuwe businessmodellen, producten, diensten en saleskanalen. Of door hun bedrijfsprocessen te herzien, aan te passen en de ondersteunende it-infrastructuur geschikt te maken voor locatieonafhankelijk werken. En bij andere organisaties hebben de medewerkers misschien gewoon behoefte aan een paar nieuwe samenwerkingstools en advies om daarmee te werken.
Productiviteit en tevredenheid
Het nieuwe normaal zal er voor elk bedrijf anders uitzien. Maar één ding is helder: de huidige situatie heeft organisaties sterk aan het denken gezet. Het heeft ze gedwongen te veranderen, anders te gaan kijken naar thuiswerken en te investeren in hun digitale infrastructuur. Niet alleen om als organisatie overeind te blijven. Maar ook om ervoor te zorgen dat hun medewerkers productief en tevreden kunnen blijven werken, ook als ze daarvoor niet naar kantoor kunnen of hoeven.
Bij mijn organisatie worden de deuren dit jaar nog niet heropend voor algemeen gebruik. En zelfs daarna is de verwachting dat 25 tot 40 procent van het personeel voor langere of mogelijk zelfs voor onbepaalde tijd blijft thuiswerken. Onze ceo is van mening dat je je medewerkers niet moet dwingen naar kantoor te komen, als dat niet veilig voelt. En dat siert hem.
Dat neemt niet weg dat ik er sterk naar uitkijk om mijn collega’s weer op kantoor te zien. Alle videogesprekken en conference calls kunnen toch echt niet tippen aan fysieke interactie. Op kantoor ontwikkel je een echte band met je collega’s en daar wordt uiteindelijk de bedrijfscultuur geschapen. Maar misschien zit ik ernaast. Er zijn ook collega’s die uitstekend gedijen in deze nieuwe virtuele werkomgeving.
Dat is misschien de belangrijkste conclusie: het nieuwe normaal is niet per se een nieuwe standaard voor samenwerking in organisaties. Het zet ons met name aan het denken over wat het betekent om vanuit huis te werken en hoe we daar in de toekomst mee moeten omgaan.