Ahold Delhaize gaat scherp letten op eventuele bias in de algoritmes die de supermarktketen toepast. Met 55 miljoen klanten per week in de Verenigde Staten, Europa en Azië moet vooringenomenheid zoveel mogelijk worden uitgesloten
Dit bleek tijdens het jaarlijkse congres van het Erasmus Centre of Data Analytics (ECDA). Frans Muller, ceo van Ahold Delhaize, wees op het risico van bias. Algoritmes kunnen zijn bevooroordeeld, door hun eigen ontwerp of door de data waarmee ze zijn getraind.
Dat gevaar kan erin sluipen als de teams die de algoritmes maken, onevenwichtig zijn samengesteld. Qua diversiteit, geslacht, achtergrond en wereldoriëntatie moeten deze teams een representatief beeld vormen van de gevarieerde klantenkring. Ahold Delhaize let er daarom op dat teams de juiste bezetting hebben.
Volgens Muller kunnen verkeerde algoritmes veel meer schade aanrichten. Ze werken als een olievlek. Een fout algoritme ‘vermenigvuldigt zich’ sneller dan een puur op menselijk oordeel gebaseerde ‘rekenformule’.
Datagedreven klantreis
Muller zei dat artificial intelligence (ai) een steeds grotere rol gaat spelen bij het doen van boodschappen. De klantreis wordt meer datagedreven. Covid-19 toont het belang aan van deze nieuwe technologie. Muller: ‘Maar de algoritmes konden niet verhinderen dat bepaalde schappen aan het begin van de coronacrisis leeg raakten. De pandemie leidde in Nederland tot een stijging van de online bestellingen met liefst vijfhonderd procent. Een op de drie klanten ging de app gebruiken. Het aantal transacties nam zowel in de winkels als online sterk toe. Zonder ‘rijke data’ en goede algoritmes had Ahold Delhaize dit nooit zo goed kunnen opvangen.’
Verder zei Muller veel van covid te hebben geleerd. Dat geldt voor het consumentengedrag en de verstoringen in de bevoorradingsketen. ‘Op de volgende pandemie zijn we dan ook veel beter voorbereid. Maar tegelijk moeten we nog een aantal dingen bijleren.’
Robots
Om de business te doorgronden worden inmiddels enorme hoeveelheden data gebruikt, aldus de ceo. In de distributiecentra rukken de robots op. Niet alleen vanwege de efficiency, maar ook omdat het moeilijk is om aan geschikt personeel te komen. Algoritmes zorgen voor de aanvulling van voorraden. In Zaandam is een volledig geautomatiseerd magazijn gebouwd waarin volop machine learning wordt toegepast.
Muller sprak ook over de dilemma’s waarvoor zijn concern zich geplaatst ziet. Van oudsher zijn de logistieke systemen in deze branche arbeidsintensief. Nu de robotisering oprukt, doet de vraag zich voor hoe het toekomstige personeelsbestand eruit ziet. Omscholing van werknemers zal nodig zijn. Het verantwoord gebruik van data vereist een holistische aanpak. Ahold Delhaize heeft daarvoor niet alleen data scientists, econometristen en ai-experts nodig, maar ook gedragswetenschappers, sociologen en filosofen. De ceo wil daarom talenten betrekken uit de alfa-, bèta- en gamma-wetenschappen.
Kickstart AI
Samen met NS, ING, Philips, KLM is Ahold Delhaize het initiatief Kickstart AI gestart om het aantal ai-experts te vergroten. Begin juli maakte het supermarktconcern bekend dat prof Maarten de Rijke Kickstart AI gaat helpen op gebied van intelligente systemen. De oplossingen omvatten onder meer zoekmachines, aanbevelingssystemen en chatbots.